Det går faktisk ufatteligt godt

Seertal er og bliver noget de fleste fortolker.

Og da det ofte sker i forhold til den enkelte uges mest populære formater, findes der enkelte medier der får tingene galt i halsen.

Sådan er det naturligvis ikke her.

Her får læserne den fulde sandhed.

Og det gerne i et perspektiv der er til at forstå.

Enkelte vil i den forbindelse have bemærket at “Forsvundne Arvinger” i den forgangne uge “løb fra” både “Fællessang – hver for sig” og “X factor”.

Arvingerne havde i den forbindelse flotte 863.000, mens “X factor Finalen”, blot kunne hente 757.000 seere hen til skærmen.

Ikke de vildeste tal.

Zulu Awards hittede ikke vildt som genudsendelse

Og så alligevel.

Sidste år i uge 21 var der – til sammenligning – kun 625.000 seere til det mest sete format, der var “I hus til halsen 7”, der blev efterfulgt af en omgang “EP 19 valgaften TV”, der blev sendt på en søndag lige efter en omgang DR drama.

Her var der “kun” 606.000 der kiggede med.

“Fællessang –  hver for sig”, der hittede videre i sidste uge, havde dermed med sine 791.000 seere omkring 165.000 flere seere end sidste års mest sete format i uge 21.

Noget tyder dog på at seervanerne har ændret sig.

De eformater der “hitter” hos seerne er – med få undtagelser – formater der er målrettet den absolut ældre del af befolkningen.

Læs også  Corona tid at ulovlig film tid

De unge, har – totalt – droppet at se med, bedst understreget af at Zulu blot fik 57.000 til at gen-gen-gen  -se “Gamle mænd i nye biler”.

Selv en genudsendelse af Zulu Awards fik blot 29.000 yngre seere til at kigge forbi den kanal.

Næsten lige så lave seertal som Discoverys kvindekanal, 4’eren.

Her endte det mest sete format med at have 24.000 seere, hvilket sikkert er fint for “Love Blossoms” som vi – efter en rundspørge på redaktionen – fortsat kun kan gætte hvad handler om.

Tilbage i den tunge ende, dominerer DR stadig, med 11 ud af de 20 mest sete formater.

Igen.

En del tyder på at de vinder fordi de satser netop så hårdt på dem der er flest af, hvilket jo eller går en del imod den “nye stil” der ( cirka ) skulle handle om kvalitet i stedet for kvantitet.

Det kan være at sidste uges programmer er udtryk for dette. (?)

I den lidt oversete ende, er sporten – så småt – begyndt at få seerne til at tjekke sportskanalerne ud.

Love Blossoms – hittede på Kanal 4

Xee havde således “seer rekord” med 38.000 seere der så en omgang Bundesliga, mens kanalens næstmest sete format blot havde 21.000 seere, hvilket omvendt er det samme som det mest sete 3 Max format, der havde ligeså mange/få seere.

Læs også  Småt nyt fra Ikegami

TV3 Sport fik lidt flere seere til deres Bundesliga kampe.

Deres mest sete kamp, blev således set af 49.000.

En udvikling der betyder at 7 andre Bundesliga kampe havde færre seere end den mest sete på Xee.

Hovedkanalerne på de mindre stationer er i den forbindelse lidt ude i tovene.

TV3 havde således 277.000 seere til det mest sete format i uge 21 i 2019.

Nu er der bare 111.000 der kigger med.

Dermed er det – svært – at påstår at det er vejret der er skyld i denne udvikling.

Hvad der – kunne være – tilfældet er at sporten trækker en masse seere over på “niche kanalerne”, og at en god del af seerne så ellers bare bliver der.

Discovery der – sidste år – blev distribueret af YouSee, havde 127.000 seere til deres meste sete i ugen 21, 2019.

Nu er de nede på 69.000 til endnu en omgang “Politijagt”, der – omvendt – stadig ser ud til at interessere en masse seere.

Med det forbehold at formatet havde 126.000 i uge 21, 2019.

Så Corona ser ud til at have påvirket TV seernes vaner.

I stedet for at se “de små kanaler”, bruger seerne nu hovedparten af deres TV tid på de to store hovedkanaler.

Læs også  Hitmagere fik et helt nyt Logic Pro X

DR2 ser dog ud til at have overlevet og har nærmest ingen seere tabt målt i forhold til samme uge, året før.

Sidste uge “Danske katastrofer” havde blot 14.000 færre seere end “Mesterhjerner” sidste år.

Tilbage hos TV2 er den totale taber deres sportskanal, der sidste år havde 153.000 seere til en omgang håndbold, der i år blev til 15.000 seere til den samme sportsgren.

Ellers er TV2 – generelt – gået frem.

Hovedkanalen har – sådan lidt generelt – flere seere end sidste år.

Charlie er gået et par procent frem ( det mest sete format er gået fra 163.000 seere til 180.000 seere )

Og så er antallet af seere, der har lyst til at se TV2 Fri, nærmest eksploderet.

Krejler kongen er således gået fra at være det mest sete format sidste år med 61.000 seere, mens formatet idag blot er det næst mest sete, samtidig med at det er gået frem til 85.000 seere.

Det mest sete er “Han, Hun og Drømmeslottet”, der med 137.000 seer, der dermed har hævet seertallene på den kanal med 76.000 seere, der kan oversættes til mere end 100 procent flere seere end året før