Vi bruger 1117 kroner om måneden på medier

Det er som bekendt pænt dyrt at være med på forkantet.

Dem der er med helt fremme, er som eksempel nødt til – i snit – at bruge 13.410 kroner om året på “medier”.

Et tal der inkluderer bredbånd og mobil, så selv om at det lyder voldsomt, er der jo ikke vildt meget tilbage til – for eksempel – kabel TV, når bredbånd, mobil og streamtjenesterne er betalt.

Mediavision, der er et svensk analyse firma, der måler på sådanne ting, har ydermere tjekket de forskellige nordiske lande ud, i forhold til hinanden.

Og selv om at det ikke kan undre bruger de flest penge på “medier” i Norge, mens vi her i landet bruger flest penge “på sammenlignelige produkter” i forhold til alle de andre Nordiske lande.

Noget kunne med andre ord tyde på at vi – kort og godt – betaler mere for de samme produkter her i landet.

Lidt retro er Finland det land der bruger flest penge på “papir”, altså print medier.

Forbrugere vaner er under heftigt pres – lineært TV ligner taberen

Igen.

Sverige er den nation der er “gået mest frem” (?) i deres forbrug af “medier”, da svenskerne nu bruger 5 procent mere end de gjorde året før.

Største udbyder af telefoni er fortsat Telia der dominererx i Norden.

Både på bredbånd og på mobil telefoni.

Læs også  De yngste i USA ser stadig mere TV

Og hvis du ikke vidste det, er det jo netop Telia der ejer TV4, hvilket derfor også betyder at de ejer Bonnier Broadcasting, C More og finske MTV, hvorfor det kunne tænkes at det er derfor du hele tiden bliver tilbudt produkter eller tjenester fra disse udbydere, hvis du – for eksempel – er Telia mobil eller bredbånds kunde.

Mediavision forventer dog at alt fra Corona til den generelle udvikling vil betyde at der snart kommer mere konkurrence i de lande ( læs Danmark ) hvor priserne ikke er ( nok ) i bund endnu.

Detaljen er jo netop at forbrugerne er “mest vild med” “video”, hvilket kan oversættes til alle former for streaming, inklusiv alt fra gratis (?) tjenester som YouTube til betalings ditto som Netflix.

Og selv om at de fleste Telcoer idag tilbyder ubegrænset data forbrug ( i realiteten 1000GB om måneden ) så er det ikke alle der tilbyder så meget data som en del af de enkelte Abo’s.

Marie Nilsson, VD hos Mediavision siger:

 -We believe that this is a development likely to be strengthened as the Nordic online video market moves into maturity. Households are going to sign up for more subscriptions – not less. All the while efficient access + video bundling efforts are likely to continue in order to fight dropping traditional pay TV spend, starter hun og fortsætter.

Læs også  ATG Danmon og Ross Video er bedste venner

 -This spring, it has become clear that the telcos play an increasingly important role in forming the new Nordic media landscape. They are expanding their offerings, in aspiration for a bigger slice of the pie, by mergers with media companies, new sub-brands and online services. The latter also expanding in distribution outside the existing customer base. And this is likely only the beginning. An observation right now, is that streaming growth here in the Nordics is becoming increasingly dependent on the operators and their role as content aggregators. The results being a significant increase of both the number of services and household penetration, slutter hun.

Forventningen er en mere udtalt konkurrence mellem – for eksempel – kabel TV udbydere, sidste set med Waoo’s integration af Amazon Prime gratis i 6 måneder for deres kunder.

Udviklingen vurderes videre af Mediavision at ville påvirke priserne, så tidligere – totalt dominerende – udbydere af en eller flere typer tjenester kunne tænkes at blive presset på pris, samtidig med at streamerne også ser lys for enden af tunellen, og derfor vil forsøge at “påvirke” forbrugerne til at droppe TV, og i stedet streame Netflix