900K vil skifte streamer i Norden

Hvis du gik og troede at streamere er den mindste smule mindre flyvske og tilbudshungrende end mobil telefon kunder, tager du fejl.

Nye tal ser ud til at understrege at udviklingen – med de mange streamtjenester – er begyndt at betyde at forbrugerne nu “shopper rundt”, for at prøve forskellige tjenester.

Nærmest overvældende ser det – i følge Mediavision – ud til at op imod 900.000 husstande er på vej til at skifte en eller flere streamtjenester ud med andre tjenester i løbet af de næste 12 måneder.

Ganske interessant er det på ingen måde planen at droppe at streame.

Planen er derimod at droppe de tjenester, der ikke indfrier behovet.

Det er med andre ord ved at være den tid hvor “fortidens store vinder” er på vej til at tabe en smule terræn.

Netflix har som bekendt siddet hårdt på hovedparten af streamerne, nærmest overalt på kloden.

Det gør det ikke – helt så meget – mere.

Konkurrencen på det nordiske stream marked er således under heftigt pres fra – blandt andet – Disney+ ganske som de “lokale” streamere som C More og Viaplay, har ret godt fat i stadig flere husstande.

Igen.

Netflix vurderes fortsat til at have godt fat i deres kunder.

Læs også  DR storhitter hos de unge

Der kan dog ikke være mange der har overset at de – løbende – frigiver egentlige “spillefilm” der er produceret eksklusivt til Netflix. Men som – sagtens – kunne have haft deres egen biograf premiere.

Det er – bevares – produktudvikling.

Men dækker jo også en smule over at Indiske serier om folk med med skæg og turban, bare ikke fungerer i Irland.

Tilbage i Norden, er forventningen at 13 procent af danske streamere forventes at udskifte en eller flere tjenester med en eller flere andre tjenester i løbet af de næste 12 måneder.

En potentiel “farlig” udvikling for streamere som TV2 og Dplay, der begge – reelt – kun tilbyder indhold det er muligt at se tidsforskudt, i forhold til den lineære TV version.

Forbrugerne kunne jo – som eksempel – tænkes at opdage at de – ofte – betaler for det samme produkt to gange ( stream + lineært), og derfor begynder at “mene” at en af versionerne skal skiftes ud med noget de kun betaler en gang for.

Finland er marginalt mere radikale i deres stream valg.

Her er 16 procent af streamerne på vej til at udskifte en eller flere tjenester.

Mediavision nævner ikke tallene for Sverige eller Norge, hvilket vi gætter på hænger sammen med at det er muligt at købe adgang til disse tal.

Læs også  DR3 lever videre på Internet

Sikkert er det dog at hele streammarkedet for længst har overhalet kabel TV markedet i forhold til “Churn”, der er branchens ord for udskiftning af “leverandør”, med den lille forskel at der stort set ikke findes nogle streamere der har planer om at droppe at streame.

De er blot i tvivl om hvor de skal købe deres indhold.

Netflix, skulle i den forbindelse stadig klare sig godt i den forbindelse.

Dog med det forbehold at Netflix netop har indført 2 måneder gratis til alle nye kunder.

Et tiltag der er tænk til at tiltrække de streamere der “skifter leverandør” fordi de er “utilfreds” med det indhold de køber adgang til.

Viaplay har i den forbindelse netop hævet prisen til “normal prisen” ( fra 1. juli ) for deres tjenester – der indeholder sport – igen, hvilket – i dette forår – kunne have været medvirkende årsag til at folk har skiftet leverandør.

En udvikling der – ligeledes – sagtens kunne tænkes at være sket for Dplay og TV2 Play, der begge tilbyder “sports pakker”.