SVOD eksploderet under Covid19

Resten af verden har oplevet en nærmest eksplosiv udvikling i forbruges at streaming, under den igangværende pandemi.

Som bekendt er det ikke noget vi har oplevet her i landet, hvor seningen af PBS TV er vokset gevaldigt i stedet.

Indtil i sidste uge, hvor tallene begyndte at blive påvirket af vejret.

Igen.

Der var stadig 30.000 flere der så “Fællessang – hver for sig” i sidste uge end der var seere til “FV19: Duellen – Uenige sammen” sidste år, hvilket ser ud til at understrege at vores marked er forskelligt fra resten af verden.

Her har pandemien nemlig betydet at de fleste har streamet langt mere end de plejer, uden dog at være specielt interesserede i at betale for adgangen til indholdet.

Ampere Analysis har således kunne måle sig frem til at stadig flere “låner” hinanden konto, for på den måde at få adgang til indhold der ellers kun kan ses af dem der betaler for indholdet.

Taberne i den forbindelse er Netflix, Hulu og Amazon Prime Video, der nu – i stadig mere udtalt grad – bliver suppleret af de stream tjenester der har sport som hovedfokus.

Tallene som Ampere Analysis, er naturligvis ikke repræsentative, da de “kun” har fulgt 45.000 forbrugere i 22 markeder rundt om i verden.

Læs også  DR og Buster på vej med konference

Det til trods kan der vist ingen tvivl herske om at der tegner sig et billede, af at folk “deler” deres adgang til streamtjenesterne.

Tidligere – målt over de sidste 12 måneder – var der omkring 8 procent, der i Q1 i 2019 “delte” adgang til de tjenester de betalte for.

Antallet er vokset til 11 procent i Q1 i 2020, hvilket måske ikke lyder af mange procent, men som altså er – omkring 70 millioner husstande, fordelt på de undersøgte 22 markeder.

Der hvor der deles mest er i Indien, efterfulgt af Nederlandene og Frankrig.

Japanerne er dem der deler mest, mens englændere kinesere og indonesere er på vej til at dele mere end de gjorde tidligere.

Det er ikke overraskende de unge kunder der deler mest.

Også selv om at de både har fast arbejde og masser af penge i lommerne.

Ting der deles stadig mere er adgang til dyr sport.

Sport som “NBA League Pass” eller “NFL Game Pass” er ting der nu deles flittigt.

Sjovt nok kun for en kort periode, hvilket – kunne tyde på – at kunderne deler, hvorefter dem der “prøvede at have adgang” vælger at købe adgang selv.

Op imod 75 procent af dem der har “lånt sig til adgang” til andre tjenester, har allerede – mindst – adgang til en OTT tjeneste ( stream tjeneste ), hvilket er omkring 50 millioner husstande.

Læs også  En typisk måned for streamerne

Af disse har omkring 66 procent allerede adgang til betalings eller kabel TV kanaler, som de også betaler for.

Minal Modha, consumer research lead, Ampere Analysis siger

 -As the subscription OTT landscape continues to fragment and consumers are faced with an increasing number of platforms to choose from, this borrowing behaviour will become more prevalent, starter han og fortsætter.

 -With 50 million account borrowers paying for another subscription OTT service and more than two-thirds taking pay-TV, it’s clear that these consumers are not averse to paying for content. Subscription OTT players need strategies to respond to an increasingly saturated market and entice consumers with a finite budget for content to pay for their programming – even if that means changing tack and allowing them to dip in and out of subscriptions or for bite-size chunks of content, slutter han.