3 nye Codecs i år

Hvis du ikke allerede kan høre dine CPUer hakke i det, fordi der er kommet hele tre nye Codecs er det formodentligt fordi du ikke er stødt på dem endnu.

Det betyder dog ikke at du ikke skal ud og investere i flere CPU og GPUer, i den nærmeste fremtid.

2020 byder nemlig på hele 3 kommende Codecs, der – bevares – er smarte i forhold til at optage og lagre data, men – ikke overraskende – er tunge at arbejde med ude i virkeligheden.

Hvad er det så for Codecs der er på vej, tænker du sikkert.

Det korte svar er videre udvikling af dem vi allerede kender.

Nyeste – afart – af H.265/MPEG-H, er således HEVC, der er et nyere Codec, som The Moving Pictures Expert Group (MPEG) længe har supporteret hvorfor blandt andet Sony og Panasonic idag tilbyder løsninger der bruger dette Codec.

Det er altså ikke et af de 3 nye af slagsen.

Det er “bare” eta af dem der allerede er ude på markedet, med det forbehold at det er “dyrt” ( læs svært ) at licensere, hvorfor dette Codec er derude.

Det er bare ikke særligt brugt.

Blandt de nyere – allerede kendte Codecs finder du også HEVC eller H.265/MPEG-H der ganske – som de kommende Codecs – er født oven på skuldrene af AVC, H.264/MPEG-4 AVC, der er fra 2003.

Noget Apple ProRes fra 2007 eller ProRes RAW fra 2018, også er. ( Apple skal også have lidt for deres licens, hvorfor deres “Codecs” heller ikke er Super udbredte, red. )

Blandt andre kendte “Codecs”, der har vundet stor udbredelse de senere år, er “RAW” der findes i et utal af versioner, fra producenter som ARRI, Blackmagic Design, Canon, RED, Sony, og andre, er – tilsvarende – komprimeret ( i mere eller mindre udtalt grad ).

Alle ( Codecs ) er – i realiteten – MPEG Codecs, der nu snart bliver suppleret af VVC, der er kort for Versatile Video Coding, der kommer her i 2020, samt EVC, der er kort for Essential Video Coding og endelig LCEVC, der er kort for Low Complexity Enhancement Video Coding.

Læs også  Lille og vaks SmallHD

Herunder de enkelte – nye – Codecs.

Versatile Video Coding

Hvad er VVC, eller Versatile Video Coding, så ellers for en størrelse.

Formodentligt det Codec du møder først, da dette Codec ender med at hedde H.266 eller MPEG-I Part 3.

Dette fordi der er tale om det næste “traditionelle” MPEG-I Codec. 

Det er et ( samudviklet af MPEG og ITU) Codec, der kan pakke – mindst – 30 procent bedre end HEVC (H.265/MPEG-H) uden at der er tale om et “synligt kvalitets tab”.

Til sammenligning vil 60 sekunders 4K 30p HEVC – typisk – fylde omkring 170MB. ( i en meget komprimeret version, red. )

VVC ville få datamængden ned på 119MB.

En besparelse på omkring 3.5GB i timen.

Redskaberne i VVC er alt fra kraftigere komprimering til “partitioning”, “prediction” ( forudsigelse af indhold ) samt “entropy coding”, der betyder at dette Codec kigger på “frequently occurring patterns”.

VVC forventes at være født til at kunne håndtere fra 4K til 16K (!!) og 360 graders video.

Konkret starter VVC dog “kun” med at kunne håndtere:

Fra VGA til 8K x 4K ( reelt UHD 8K video )

YCbCr med 4:2:0 sampling, og (?) 10-bit sampling

YCbCr/RGB i 4:4:4 og YCbCr i 4:2:2

Såkaldte Auxiliary kanaler til “transparency”, “dybde” og andet.

HDR eller High Dynamic Range med en “wide color gamut”

Op til 16 bits per component Bit dybde ( reelt 48bit )

Fixed og variable frame rates

Progressive scanning ( Interlaced support droppes ?)

Som de venlige mennesker skriver det kræver “VVC hardware”, så hvis du vil VVC, skal du – formodentligt – ud og investere i både CPU og GPU opgraderinger.

Som med HEVC, forventes VVC at blive “lidt af et helvede” at licensere.

Det er forresten årsagen til at vi ikke ser mere HEVC nær så meget som formatet ellers burde inspirere til.

Læs også  Hvad er så det der Atomos ProRes RAW

Essential Video Coding

EVC eller Essential Video Coding, er ligeledes også allerede kendt, som MPEG-5 EVC.

Her er der ikke tale om en “videreudvikling” af HEVC (H.265/MPEG-H) eller AVC (H.264/MPEG-4 AVC), men derimod et “alternativ“, der – omvendt – tilbyder mindst lige så meget “pakke power” som HEVC

MPEG-5 EVC kunne sagtens tænkes at ende som et relevant – måske lettere af licensere – 4K alternativ (/workaround), da det – mere eller mindre  – er muligt at pakke ligeså kraftigt som med HEVC, uden problemer med “complex licensing“.

EVC starter med to profiler, der – i princippet er frie/gratis – med det forbehold at den ene kan udvikles til at blive langt bedre, hvilket kræver en licens aftale.

MPEG-5 EVC baserer sig omvendt på næsten 20 år gamle principper, der måske lyder “ældgammelt”, men som reelt blot betyder at grund (?) algoritmerne er patentfrie og at der ikke skal betales royalty.

Et gæt er at at det er den vi kommer til at se mere ( mest ) til i broadcastmijøet.

Folk der er inde i den tekniske side af sagen vil nemlig have bemærket er der her er tale om et AVC High 10 – baseret – Codec, der – i princippet skal licenseres før brug, men da det er muligt at udvikle på den “gratis version” og så først opgradere til den “der koster penge”, når relevant, ligner EVC et hit.

Specielt nu hvor EVC – formodendt kan pakke ligeså hårdt som HEVC Main 10.

EVC er planlagt til at kunne håndtere:

Fra VGA til 8K x 4K ( reelt UHD 8K video )

YCbCr med 4:2:0 sampling, og (?) 10-bit sampling

YCbCr/RGB i 4:4:4 og YCbCr i 4:2:2

HDR eller High Dynamic Range med en “wide color gamut”

Op til 16 bits per component Bit dybde ( reelt 48bit )

Fixed og variable frame rates

Progressive scanning ( Interlaced droppes ?)

Dermed er der ingen “Auxiliary kanaler til “transparency”, “dybde” og andet”, hvilket kunne betyde at det ikke rigtigt kan bruges til video, der ofte har brug for “alfa kanaler”.

Læs også  Global shutter på dit studie steadicam

MPEG-5 EVC kræver som VVC hardware for at fungere, hvorfor du uanset skal ud og investere i CPU og GPU opgraderinger, før der sker noget der.

Slutteligt er der så: 

Low Complexity Enhancement Video Coding 

LCEVC er ligeleden en – del af – MPEG-5 standarden.

Tilgangen til pakning, er dog “væsentlig forskellig”, da dette – kommende – Codec har fokus på “live streaming” i form af “Twitch”, “YouTube” og alt andet der ( skal ) streames.

Selskabet bag hedder V-Nova, og det er såmænd dem der står bag udviklingen af MPEG-5 LCEVC.

Modsat (?) alle andre Codecs, tager LCEVC de andre Codecs – som AVC, HEVC, VVC, EVC – ind og “forbedrer” deres “performance” via deres egen encoder, hvorefter signalet/dataen så ellers er blevet til LCEVC.

Det kunne betyde ( det er et gæt ) at det – potentielt er muligt at afvikle de andre nye – ellers hardware krævende Codecs – i software, så dem der har brug for det, kan starte med at kovertere data pakket i hardwarekrævende Codecs, til LCEVC, og på den måde – måske – vente lidt med ny hardware.

LCEVC skulle kunne håndtere

Fra VGA til 8K x 4K

YCbCr med 4:2:0 sampling, og (?) 10-bit sampling

YCbCr/RGB i 4:4:4 og YCbCr i 4:2:2

HDR eller High Dynamic Range med en “wide color gamut”

Op til 16 bits per component Bit dybde ( reelt 48bit )

Fixed og variable frame rates

Progressive scanning ( Interlaced support droppes ?)

LCEVC kræver som pointeret ikke ny hardware og skule komme midt på året ( suppleret af forventet Corona forsinkelse )

Læs mere om Versatile Video Coding

Læs mere om MPEG-5 Essential Video Coding (EVC) 

Og her

Og her ( nede da vi besøgte sitet. Burde virke igen om snart )

Læs mere om LCEVC ( V-Nova )

Læs mere om Low Complexity Enhancement Video Coding