Broadcastere vil måle seerne mere

Når du tænder for “X Factor 2022, der i januar, kan du glæde dig over at TV2 har været på vej med en “ny, større og forbedret måling af danskernes seervaner”, og at målingerne bliver realiseret fra begyndelsen af netop 2022.

Planen er i følge TV2, DR, Nordic Entertainment Group og Discovery Networks, at Nielsen fra 2022 til 2026 overtagermålingerne af seervanerne.

Motivationen bag dette skift fra Kantar Gallup, er i følge TV2 og de andre der får målt deres seere, at “..Nielsen er en international virksomhed, som har stor erfaring i at drive seerundersøgelser i en række lande, og (at ) parterne bag undersøgelsen glæder sig til at arbejde sammen med Nielsen om at gøre den danske seerundersøgelse endnu bedre…”.

TV2, DR, Nordic Entertainment Group og Discovery Networks, har dog ikke været “utilfredse” med “den nuværende leverandør, Kantar Gallup”, som de takker for “mange års godt samarbejde om måling af sening i Danmark”.

Jobbet er åbenbart bare blevet sendt i udbud, og det endte så med at blive Nielsen der vandt, og ikke Kantar Gallup.

Det er fortsat ukendt om DR TV2 og de andre parter er friske på at begynde – endsige at få målt – deres “stream tal”.

Noget tyder dog på det, med det forbehold at vi heller ikke ( endnu ) ved om DR, TV2 og de andre har planer om at offentliggøre disse tal, eller ej.

Læs også  Discovery lover et forår tættere på virkeligheden

Et bud er at broadcasterne stadig vil holde deres streamtal “hemmelige”, med undtagelse af DR, der hver måned ( cirka ) offentliggør deres streamtal, der – stadig oftere – viser endog ganske interessante tal, herunder et par succeshistorier på DR3.

Den nye leverandør lover at målingerne af seervanerne bliver forestået med en “ny forenklet og forbedret teknologi”.

Ideen er nemlig at “skabe rammerne for den mest omfangsrige og detaljerede måling af danskernes brug af levende billeder på tværs af tv og digital” via denne nye aftale der er indgået med Nielsen.

Som eksempel får “Seer-Undersøgelsen” nu et “væsentligt større panel”, ganske som at der skal ( TV meter ) måles på 1570 husstande, hvilket er 30 procent flere end idag.

De 1570 husstande svare – cirka – til 3500 personer.

Planen er yderm ere at “benytte en ny og forenklet teknologi til at opfange streaming-sening”, blandt andet via “brug af passiv dataindsamling i hver panelhusstand”.

Løsningen opgraderes ydermere til at “indeholder watermarking og audio matching”, hvilket igen giver en lang mere præcis mulighed for at måle hvilke TV kanaler der bliver kigget på i den enkelte husstand, der – som bekendt – er basis for det “landsdækkende tal”.

Frederik Barnholdt, Head of Market & Performance Measure hos TV2 siger

Læs også  Det bliver Signe

 -Seeradfærden i de danske hjem er til stadighed under hastig forandring, og de fortsat komplekse adfærdsmønstre sætter øget fokus på at sikre korrekt måling af forbruget. Den nye Seer-Undersøgelse ( TV meter måling ) skal derfor sikre et totalbillede af al den indholds-sening, der foregår på tværs af tv-distributions- og streaming-platforme, siger formanden for tv-stationernes fælles styregruppe for seermålingen, slutter han.

Som TV2 skriver det, “starter arbejdet med at implementere den nye seermåling med det samme”.

Planen er at der skal indfries “flere milepæle i løbet af 2020 og 2021, før resultaterne af den nye seermåling er klar til offentliggørelse i 2022”.