Når budgettet er til BlackMagic Broadcast

Det er sikkert gået rigtigt mange’s næse forbi at  BlackMagics Broadcast kameraer, der konkret hedder Blackmagic URSA Broadcast, er godt igang med at blive hverdag rundt om i produktionsmiljøet.

Og selv om at det hele er ret dynamisk, var “Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel”, formodentligt det første “live” ( to tape ) TV program, der er optaget og produceret på – rent –  BlackMagic gear, med netop Blackmagic URSA Broadcast kameraer som base i produktionen.

Bag det tiltag finder den interesserede NowTek, der kalder sig selv for de “Bedste livestreamere i DK‎”, og som i følge Mathias Nielsen fra VideoPeople, rent faktisk er super seje til netop at streame.

4 Cams parat til lidt mere action

Og nu hvor det var netop VideoPeople der i det daglige kan levere BlackMagics Broadcast kæder, udstyret med fiber, der hjalp med ved “Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel”, er Blackmagic URSA Broadcast produktion altså ikke længere kun noget der kan opleves i Blackmagic reklamerne.

Det er en integreret del af virkeligheden idag.

“Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel”, der blev sendt på DR sidst i maj, var i den forbindelse heller ikke en “noget der blev producerer på, fordi budgettet var ekstremt begrænset”.

Produktionen, der var en 4 kamera produktion, blev nemlig trukket i land, fuldstændig som havde det været alle andre kæder, der var i brug, i en stresset og hektisk produktion som den i lufthavnen, hvor “Tættere end vi tror – Coronakoncert med Pelle Peter Jencel” blev optaget, på otte locations.

I følge Mathias Nielsen mødte både VideoPeople og NowTek ind på optagedagen klokken 04.00 om morgenen, med – til sammen – tre hold.

Produktionen blev løbende klippet til på en iMac

Det første stod for at “rigge” ( sætte lys, tjekke kabler, og location ). Formatet eller konceptet var at 8 artister skulle spille på 8 locations, mere eller mindre lige efter hinanden, hvorfor “rigge holdet”, først riggede location 1 op og så gik videre til location 2, hvor efter “produktion/optagelse” holdet, gik igang med at optage segmentet på location 1.

Læs også  Er alternativ behandling fup

Slutteligt var der et “redigering på iMac” hold, der både optog produktionen på “en multi tracker” ( alt blev optaget selected ) og som klippede de enkelte sekvenser til, så de – i princippet – kunne sendes med det samme.

Produktionen, som du kan se her, blev, som vi forstår det produceret for Sony Music til DR, med 4 kameraer, der – alle – løbende blev optaget som “multi kamera signal”, så det var muligt at forestå en heftig omgang efterarbejde.

Som Mathias Nielsen fra VideoPeople videre forklarer det, var der aldrig noget der gik galt, så den høje sikkerhed til trods, var der – stort set – ikke brug for efterarbejde.

Det eneste der manglede da Sony fik det hele var en grading, og de sædvanlige småting, man først ser når der er total ro på, i suiten.

FlyAway kassen fik sin debut på denne produktion

Ingenting gik ned

Et af de store “udfordinger” ved at producere på udstyr der – mere eller mindre – koster 20 procent af det andre producenter tilbyder, er jo at du aldrig ved hvornår det “hele går ned”, hvorfor selskaber der arbejder på 

– for eksempel – BlackMagic udstyr, enten har 5 “spares” med af det hele, eller – også – tror de så meget på udstyret at de intet ekstra har med.

Vi ved ikke hvor meget ekstra gear NowTek havde med. 

Men nu hvor de – blandt andet – producerer en masse musik for EB.dk, gætter vi på at de kender deres gear godt, og netop havde det med de – måske – kunne komme til at bruge.

Læs også  Tilskuere til Superligaen

Som vi forstå det på Mathias Nielsen fra VideoPeople, så var der i det mindste et kamera ekstra med, da sådanne jo også kan “gå ned”.

Mathias Nielsen forklarer:

Der blev produceret løs i 17 timer

 -Der var aldrig noget der gik galt, starter han og fortsætter.

-Det hele kørte bare smooth, fortsætter han.

-Vi har ( Video People ) har lavet rigtigt meget på Blackmagic og produktionen i Lufthaven gik p…. godt, slutter han.

Og nu hvor der var tale om en 17 timers produktion, hvor kameraerne var enten i produktion eller monteret på en “transport vogn”, var der ellers masser af situationer hvor de kunne været gået ned.

Det gjorde de ikke.

Dermed har URSA Broadcast – her i landet – fået deres ilddåb, på en TV produktion – helt uden at gå ned – eller uden at få opdateret softwaren, hvilket vi har hørt andre produktioner klage over, eller have andre problemer.

Mathias Nielsen, kan ydermere forklare at hele produktionen var “en ren BlackMagic produktion”, forstået på den måde at stort set alt gear var fra netop denne producent.

Undtagelserne var detaljer som fiberkablerne til fiber-bagstykkerne, som BlackMagic end ikke leverer.

Derfor var produktionen gået lidt op “i fiber kabel kvalitet”, hvorfor det var muligt at klare alt, fra kamera kalibrering/shading til tally og intercom via fiber.

Er der noget bedre end når bandet først rykker – næ vel !

Og selv om at det lyder banalt, så er det ofte tilfælde – i budget orienterede produktioner – at der er “mange ledninger” mellem kamera og produktion.

Alt fra kommunikation til retur ( video ) kunne dog klares via BlackMagics fiber forbindelse, hvilket – i forhold til typiske AV produktioner – virkeligt gør en forskel.

Gearet

Alt blev produceret på en ATEM billedmikser, suppleret af/inkluderende:

ATEM 2ME Production Studio 4K

Læs også  Snart tid til X factor

ATEM 1ME Advanced Panel

Smart Videohub 12×12

4 URSA Broadcast kamera kæder med fiber bagstykker og et enkelt “spare” kamera, der rent faktisk var køreklart med både fiber, CCU og alt det andet, red. )

Blackmagic Micro Studio Camera 4K med hjemmelavede SMTPE konvertere

SmartView 4K som teko monitor til CCU arbejde

Og endelig 

2 Video Assist for scopes

Kommunikation blev klaret over et CTP Four Wire intercom, der kan “embeddes ind i ATEM mikseren”.

Motivationen til dette intercom er at produktionen – delvist – var baseret sig på udstyr fra NowTek’s eksisterende OB vogn, der – til lejligheden – var konverteret til et flyAway kit, og på vej på den næste produktion to dage senere.

Og at dette Dante intercom normalt sidder i denne.

Det hele blev så ellers optaget i en Softron Movie Recorder suppleret med en Multicam Logger der kunne logge alle klip, hvilket gjorde det efterfølgende arbejde i Premiere Pro super simpelt.

Når der skulle optaget i en “Multicam timeline” i Premiere, var det fordi det var det som kunden ønskede. ( Sony Music )

Look var – som du kan se på det færdige produkt, højeste mulige billede kvalitet i 1080P, der efterfølgende blev graded.

Mathias Nielsen fra VideoPeople forklarer at produktionen kunne været blevet sendt samme dag, hvis de havde brændt en LUT ind, som kunden foreslog.

Den chance var NowTek dog ikke friske på at tage.

Så optagelserne blev forestået uden LUT.

Den blev først tilført under grading, i efterarbejdet.

Se showet ( 8 artister 8 locations ) og tag en seriøs vurdering af hvordan du synes det ser ud.

Specielt nu hvor du ved at det er en Blackmagic URSA Broadcast.

Måske endda den første her i landet.

Læs mere om Video People her

læs mere om NowTek her