Klar nedgang i globalt TV reklame salg

Nu hvor forbrugerne ser mere TV, kunne man formode at forbruget af TV reklamer fulgte med.

Det er ikke tilfældet.

Man kunne faktisk mene at det er tæt på det modsatte der er ved at ske.

I hvert fald i følge nye tal fra GroupM, der er et media investerings firma, der tjener deres penge på at forudsige og analysere reklame TV markedet.

Her i landet, hvor udsvingene – sådan lidt generelt – er mindre, indtil videre, har vores kommercielle broadcastere måske ikke mærket voldsomt meget til udviklingen.

Omvendt er der tale om en global udvikling, så man må formode at den kommer hertil landet, snart eller senere.

Problemet ser ydermere ud til at være at forbrugerne ligeledes bruger færre penge, hvorfor annoncørerne holder igen.

I følge GroupM er den globale “reklame økonomi” dog ikke ramt mere hårdt end at omsætningen er gået fra en 6,2 procent – globalt – vækst i 2019, til et fald på 11,9 procent her i 2020.

Tallene er i den forbindelse renset for Amerikansk politisk annoncering, der – som man kunne forestille sig – er gået amok i år.

Omsætningstabet, vurderes til at betyde at den globale reklame industri er gået tilbage til tal fra 2017.

Dermed er tabet altså ikke så voldsomt som – enkelte – måske var bange for.

Læs også  Seerne skred i uge 14

Med i regnestykke er dog at det globale GDP, er nede på den grimme side af hvad forbrugerne havde i hænderne i 2009, der – som enkelte måske kan huske – var det tidspunkt hvor den forrige krise “var færdig”.

GroupM er det til trods relativt positive omkring reklamesalget, der forventes at vokse – globalt – med 8,2 procent, næste år.

Forventningen er dog fordelt på hele kloden, med USA som klar taber, med en nedgang på 5,9 procent, hvis/når politisk reklame medregnes.

Kina går 9,2 procent frem, suppleret med ti andre markeder der ligeledes forventes at gå ( endnu mere ) frem næste år.

Disse der er markeder som Japan (15 procent), England (12,6 procent), Tskland (10,6 procent), Brazilien (15 procent ) og Australien (25,2 procent). 

Canada, Syd Korea og Frankrig  forventes også at gå – en smule – frem.

Omsætningen i 2020, på alt fra TV til radio, print samt outdoor forventes derfor stadig at lande på pæne 31 milliarder dollars globalt, hvilket omvendt kun er en lille bitte vækst på 7 procent målt over 5 år.

GroupM forventer at TV reklamer fortsat vil være det dominerende “reklame medie”, dog med den kedelige udvikling at TV reklame markedet forventes at falde med 17,6 procent målt over hele 2020, med en forventet vækst på 5,9 procent i 2021 ( hvilket stadig vil være mindre end i år, red. )

Læs også  MTG satser på gaming

Ikke overraskende forventes blandede tjenester som Hulu, Roku og andet, der både tilbyder streaming, TV kanaler og egne “flader”, at vokse både i år og næste år.

I år med 3,7 procent og næste år med 11,3 procent.

TV er og bliver den store taber, målt over tid, hvor dette medie for 10 år siden stod for 37 procent af alt reklame omsætning, til omkring 27 procent i 2020.