Verden ser mere TV og TVoD

Pandemien, med de mange navne, herunder Covid-19, ser ud til at have resulteret i en række “underlige” udviklinger.

Herunder i forhold til TV, som vi alle ser meget mere, i disse dage.

Mirada, der er et analyse firma, der kigger på globale trends har målt sig frem til at der er et “aldrig set før” overforbrug af “TV”, der helt konkret er startet i forbindelse med den såkaldte Covid-19 nedlukning.

Mirada, bruger deres LogIQ analyse platform til at kigge på det globale forbrug i forhold til såkaldt betalings TV, der kort og godt er “eksploderet” fra den 1. februar og frem til den 30. april.

Broadcasterne har i den forbindelse – i mange tilfælde – udviklet nye og rasende populære formater.

Her i landet blev det – som eksempel – pludseligt populært at “synge med”, mens izzi Telecom i Mexico eller One Communications i Bermuda har åbnet op for både lineære og og tidsforskudte formater, til alt fra voksne, til børn.

Typisk i form af nyt indhold, der – åbenbart – er det der bliver sparet mest på, hos økonomisk orienterede broadcastere, igen både i form af indhold til de lineære flader og til “on-demand” kataloget.

I konkrete tal vurderer Mirada at det globale TV forbrug er vokset med voldsomme 24 procent, hvoraf 18 procent af det nye forbrug er endt på lineære TV flader.

Læs også  Trenden hedder igen YouTubeTV

Ganske interessant åbnede der ydermere en hel del nye betalings TV kanaler, da dem der står bag sådanne åbenbart har vurderet at det var det rigtige tidspunkt at tilbyde nye TV kanaler eller “platforme” til deres kunder.

VoD, som vi her i landet kender som egentlige “køb/lej film” tjenester, voksede om muligt endnu mere.

I konkrete tal er forbruget steget med 32 procent, globalt, mens mængden af indhold tilbudt af udbyderne voksede med 41 procent.

De største forbrugere i den forbindelse var – mindre overraskende børn, der fik tilbudt 56 procent mere VoD end før.

Noget de tog imod ved at hæve deres forbrug med vilde 79 procent.

Og skulle tu være i tvivl om deres foretrukne – fysiske – platform, voksede deres forbrug “på tablet” med 122 procent.

Så har husstanden ikke et par af slagsen, er det formodentligt på sin plads at investere.

Markedet der voksede mest, mens vi kedede os mest, var det såkaldte Transactional Video on Demand (TVoD) marked, der – vel sagtens – kan oversættes til købefilm og lejefilm.

Mirada oplevede at der blev købt 49 procent flere film og serier i form af TVoD indkøb, end normalt.

Jose Luis Vazquez, CEO of Mirada siger:

 -Many of our customers around the world implemented solidarity initiatives to keep their subscribers entertained at home as lockdowns were announced across their territories, starter han og fortsætter.

Læs også  Vi stream stacker som aldrig før

 -This included opening up premium linear channels and offering more free kids and news channels, adding more content to their on-demand services and even providing generous discounts on premium content services, fortsætter han.

 -We therefore expected our data analytics platform to show an increase in consumption. However, our findings were truly extraordinary, particularly as TV operators might only expect to see a monthly variation in consumption of around 2 per cent, slutter han og priser de broadcastere der valgte at tilbyde deres kunder “mere” i denne periode.

 -We are delighted the data confirms the success of the initiatives taken by our customers, offering people more access to a variety of entertainment, which hopefully gives a welcome reprieve from the challenges of living in lockdown, fortsætter han.

 -It is interesting to consider the potential long-term impact recent lockdown measures will have on TV consumption, given they have introduced large numbers of consumers to pay-TV services that might otherwise not have considered them, konkluderer han.