KUMs årlige medierapport

Tror du at vi ser mere TV og streamer mindre end sidste år, tager du fejl.

Det er – sjovt nok – og absolut ikke overraskende, det modsatte der er tilfældet.

Faldet i TV forbruget er dog langt fra så voldsomt, som de store mængder af stream platforme og tilbud kunne tyde på.

Fra 2017 til 2019 er andelen af befolkningen der ser “traditionelt TV”, faldet med 5 procentpoint, hvilket konkret betyder at det totale fald i seeningen “kun” er gået 6 procent ned.

Den udvikling betyder at der bliver streamet mere.

Igen, ikke nær så meget som enkelte broadcastere kunne være bange for.

Andelen af befolkningen der streamer film, serier/programmer, Live TV og nyheder “ugentligt” er nemlig blot steget med 6 procentpoint, der svarer til et merforbrug på 11 procent.

Som vi læser tallene inkluderer de både nyheder og “tidsforskudt TV” (læs TV2 Play og DRTV ) hvorfor mængden af ( SVoD) streamet indhold dermed er voldsomt meget mindre.

I konkrete tal er det derfor omkring 75 procent af befolkningen der stadig ser lineært TV. ( igen målt på en uge )

Alle tallene er baseret på Kantar Gallup Seer-Undersøgelsen, der som bekendt end ikke regner på streaming.

Og holdes DRs DRTV/stream/tidsforskudt -tal, der kommer hver måned, op imod Kantar Gallup konklusionen, – virker det som om – at streamtallene er ekstremt lave i forhold til de ofte omtalte serier og film der findes på SVoD.

Læs også  4 ud af ti ser ikke broadcast om 5 år i UK

I den forbindelse er det endnu en indikation på at traditionelt TV er på retræten, at mere end 15 procent af befolkningen nu end ikke ejer et TV/tilslutning, allerede i 2018.

Ganske morsomt var der intet fald i 2019, hvilket kunne tyde på at der var et fald, men at dele af befolkningen (gen)investerede i et TV.

Jamen, hvem er det så der ser traditionelt TV, tænker du sikkert.

Det er som tidligere den ældre del af befolkningen.

+71 årige ser således 278 minutter om dagen, eller lidt over 4,5 timer mens de 19-34 årige ser en time og 3 minutter dagligt.

De 35-54 årige, tager godt fat og ser 131 minutter om dagen, eller lidt over 2 timers TV dagligt.

Slutteligt ser de 55-70 årige 230 minutter dagligt, hvilket ser ud til at understrege hvorfor broadcastere er netop så fokuseret på de to “tunge” men “unge” grupper der ser meget TV.

Ganske morsomt er det den samme aldersgruppe der nu er overrepræsenteret i andelen af streamere.

Det er ikke længere de unge der streamer, men derimod – mere eller mindre – de samme grupper der ser meget TV, der nu har taget SVoD til sig.

Det er dog fortsat de “yngre” seere som de 19-34 årige der streamer mest.

Læs også  HBO voksede mest

De bruger således 53 minutter om dagen på at streame, mod 51 minutter året før.

De 35-54 årige, streamer væsentligt mere, end de gjorde året før.

Stadig ikke så meget som den unge gruppe. Men med en stigning fra 28 til 33 minutter dagligt, bliver der både streamet og set en masse TV i den gruppe.

 Eneste sted hvor de 12-18 årige markerer sig i forhold til både TV forbrug og i forhold til streaming, er deres valg af indhold.

De yngste er nemlig heftige serie-streamere.

Hele 75 procent af de 12-18 årige foretrækker nemlig serier, kun overgået af de 19-34 årige, der for 84 procents vedkommende helst ser serier.

Det er muligt at læse de mange delresultater i den årlige “Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2019”, her.