Vi er pænt digitale her i landet

Nu hvor KUM har udgivet deres rapport, mente Danske Mediedistributører også at de havde en enkelt rapport tilbage i sig, før industriferien.

Derfor kan vi idag løfte sløret for at vi alle bliver stadig mere digitale og forlanger afsindige båndbredder, samt muligheden for ubegrænset forbrug.

Sjovt nok noget som alverdens TelCo’er eller teleselskaber står parate til at sælge os.

Ganske morsomt er det dog ikke den ubegrænsede båndbredde der bestemmer hvor vi køber adgang til bredbånd og den “digitale infrastruktur”.

Det er såmænd indholdet der bestemmer hvor vi vil være kunder.

Heldigvis har TV distributørerne, der står bag hovedparten af de “lynhurtige bredbåndsforbindelser” bemærket udviklingen og har derfor flyttet fokus fra TV kanal pakker i eksorbitante størrelser, til bredbånd der så bredt at det er umuligt at se den anden ende.

Og nu hvor det er det som vi forbrugere efterspørger, har TV distributørerne næsten ingen penge tabt, selv om at vi nu er mindre interesserede i kabel TV end vi var tidligere.

2. halvår af 2019, viser således at TV distributørerne nu sidder på cirka 60 procent af bredbåndsmarked.

Og da rigtigt meget af det der bredbånd, nu er flyttet over på fiber, har de der TV distributører investeret vilde 17 milliarder kroner fra 2015 til 2018 i at få gjort dit internet hurtigere.

Læs også  61 timers mindre DR TV om dagen

Midt i den udvikling er de gode gamle TV kanal pakker, stadig vigtige.

Sune Nabe Frederiksen, der er direktør Norlys Digital, herunder Stofa og Boxer forklarer:

 -I det store billede er der ikke tvivl om, at netudbygningen er meget afhængig af muligheden for at sælge TV produkter til kunderne. Det kombinerede salg af bredbånd og tv er i mange tilfælde det, der gør det lønsomt at bygge nye net, starter han og fortsætter.

 -Hvis udbygningen af nettene alene skulle finansieres ved salg af bredbåndsforbindelser, vil business-casen se væsentlig anderledes ud. Særligt i områder med langt til kunderne, slutter han.

Norlys der ud over fibernet altså også driver Stofa vedgår dermed at fiber- og kabel TV nettet sikkert end ikke var blevet til noget, hvis det ikke var fordi så mange af os elsker at se TV og derfor ikke ser det som et problem at betale 500 kroner om måneden for adgang til en bunke TV kanaler.

Og det samme for en 1 Gbit/s bredbåndsforbindelse oven i.

Udviklingen der også er politisk bestemt – tilbage i 1984 – betyder at der idag er omkring 900.000 husstande, ud af landets cirka 2,2 millioner husstande, der “abonnerer på bredbånd via kabelnettet”, hvorfor bredbånd er op imod “halvdelen af omsætningen på kabelnettene”. ( der både inkluderer fiber og egentlige kabel TV netværk ).

Læs også  UK YouGov analyse siger god for TV reklamer

Af de 900.000 tilslutninger er 700.000 husstande i realiteten via fibernet, hvilket hænger sammen med at de “gamle store” operatører har fået opgraderet deres kabel TV sendenet til fiber.

Og så er det så at vi er tilbage til det som det hele handler om, nemlig indhold.

Det vigtigste for de mange kunder, der køber adgang til TV pakker og bredbånd samme sted er nemlig “Dansk TV”.

Sune Nabe Frederiksen forklarer at 78 procent. af landets husstande idag har et “abonnement på betalings TV” ( der inkluderer alle eller flere danske TV kanaler ).

Noget der bedst kan understreges med et seertal, der slog alle rekorder, tidligere på året.

Dronning Margrethe havde nemlig 3,4 millioner seere på DR1 og TV2, da hun talte om Corona-krisen.

Sune Nabe Frederiksen fortsætter:

 -Der er ingen som helst tvivl om, at kernen i TV produktet er dansk indhold. Det er det, der trækker interessen, og det, der får kunderne til at fastholde deres abonnement. Selvfølgelig fylder streamingtjenester fra både danske og især udenlandske udbydere mere i mange hjem – det er den væsentligste årsag til, at så mange vælge at skifte til højhastighedsbredbånd. Men for det store flertal er det vigtigt med et godt og attraktivt udbud af dansk tv, slutter han.

Læs også  Hans Pilgaard er Lige i skabet på Charlie