Nye på field og grading monitorer

Nu hvor sommeren er færdig, og efteråret – efter sigende  – skulle være på vej, er det snart tid til at fordybe sig i lange optage dage eller endnu længere Post dage, i små – lidt for varme – lukkede rum, med gardiner og mørkelægning på plads.

I den forbindelse er der godt nyt fra SmallHD.

De har netop sluppet en “SmallHD 4K Production series of monitors”, der – som du har gættet det, er en serie 4K HDR monitorer der kan bruges til alt fra optagelse til efterarbejde.

Som vi forstår det, kommer de “ikke properitære” først, og derefter kommer der et par til der er udstyret med Full-Array Local Dimming (FALD) hardware, der koster lidt mere.

I den forbindelse er prisen på den dyreste 24 tommer, der kommer til september, 12K dollars, hvilket bestemt ikke er billigt.

Men som rent faktisk er endog meget budget venligt, i forhold til de “normale” priser, der både er på den forkerte side af 30K dollars og mere.

Denne, Vision 24. kommer som pointeret først til september.

Cine 24 til 5500 dollars

Har du travlt og vil du have en 24 tommer, kan du derfor overveje Cine 24, der er “high bright” monitor der kan alt fra HDR til 4K og lidt til, for 5500 dollars, hvilket – igen – er til at overkomme i en verden, hvor “kontrol/reference -monitorer” stadig er pebrede i prisen.

Læs også  Sony løb med NBC Olympics

Den her er – naturligvis – mest målrettet location arbejde.

Men gad vide om den ikke – med sine 1350 Nits – kan bruges i pænt mange studie/Post hus situationer også.

Der er naturligvis tale om en 100% DCI-P3 monitor, der er født med en farve dybde på 10bit ( 8+2).

Vil du allerede nu  have en “true 10bit” monitor, er SmallHD på markedet med en OLED 22 tommer, der ender på 12K dollars, hvilket er en – pænt heftig – pris, men som – igen – er prisen for – noget der ligner – fuld kreativ kontrol på både location og i efterarbejdet. ( dog uden FALD, hvilket burde være en overvejelse værd, red. )

Producenten kalder selv OLED monitoren for en “reference monitor”, hvilket burde betyde at du – er pænt sikker – på at det du ser på location eller i efterarbejdet også er det der “kommer ud” i den anden ende.

Eneste problem du har med de 3 ud af 4 monitorer er at alle bortset fra Vision 24 er UHD monitorer.

Arbejder du i 4K DCI, må du vente med at investere til i september, hvor den eneste DCI monitor kommer.

OLED 22 til 12K dollars

Her får du så til gengæld det vildeste du kan købe for – pænt banale – 12K dollars.

Læs også  5tons 3D på scenen

Nemlig 4K DCI, 115 procent DCI-P3 og en monitor der har 2100 zoner, og som derfor både kan vise “ægte sort” og 10bit farver.

Vision 24 og Vision 17 ( der ligeledes kommer til september ) er som vi forstår de eneste der er udstyret med Full-Array Local Dimming (FALD) hardware der styrer de omtalte 2100/2400 zoner og er – vel sagtens – den/de monitorer der er mest relevant for specielt film og reklamefolket, mens de to andre ( der lander på markedet her i august ) både kan bruges til – high end TV arbejde, og af den ambitiøse grader og alle andre, der er vilde med monitorer i en rigtig god kvalitet.

Det afspejles forresten også i prisen, da Vision 17 er oppe på 9K dollars for en 17 tommers UHD monitor.

Du kan læse mere om de enkelte monitorer her