Global shutter på dit studie steadicam

Som altid med specielle – ofte pænt interessante – produkter fra Sony, er det ikke noget de råber specielt højt om.

Således heller ikke deres kommede HDC-P31, der som du har regnet det ud er et HDC produkt, og dermed et broadcast kamera af en art.

Og ganske rigtigt er et HDC-P31, et “Compact” HD kamera hvilket kan oversættes til mindre end en god vidvinkel, suppleret med at der er tale om et Advanced HDR Workflow hus der er udstyret med 3 styk 2/3tomme CMOS Sensors og den længe ventede Global Shutter, så det nu ( endeligt ) er muligt at udstyre et steadicam i studiet eller på stadion med et Global Shutter kamera, der “kun” arbejder i 1080P.

Måske ikke vildt – de der 1080P – idag.

Omvendt mere end nok til hovedparten af verdens sport og studieproduktion, der de store mængder 4K udstyr til trods, ofte ikke er nået længere end til 1080P.

Skulle du i den forbindelse være i tvivl om nyheden kan bruges sideløbende med eksisterende kæder, behøves du ikke være det.

Det kan det.

Igen.

Det er et såkaldt Multi-Purpose Point of View System Camera system, with Enhanced Remote Features and  High Sensitivity and Low Noise features, hvilket kan oversættes til at kameraet er målrettet high end kreativ TV produktion, og at det er muligt at styre det via software og dermed trådløst.

Uden at være helt sikker i Sony produktnumrene, gætter vi på at der allerede findes et lignede 4K HDR kamera, men at der manglede et 1080P kamera, der rammer lige der hvor markedet befinder sig for tiden.

Læs også  Premiere Pro siger hej til ProRes RAW

Nu bare med (?) de nyeste generation af CMOS sensorer, der er atf Global Shutter typen, hvilket – virkeligt – giver en anden oplevelse af billederne end 50i, til sammenligning, blandt andet afstedkommet af at de jo vokser til den dobbelte datamængde.

Som vi forstår det kan det nye HDC-P31 bruges sammen med XVS serie billedemiksere og ELC Live Production Control Automation så det er muligt at bruge dette PoV kamera på alt fra steadicam til monteret oppe under studietaget.

Norbert Paquet, Head of Live Production at Sony Professional forklarer:

 -In the current industry situation, it is important for Sony to provide solutions that supports our customers to maintain high quality operations with more remote options, while maintaining the advances workflows & operations they are used to, starter han og fortsætter.

 -From resolution and form factor to price and future capabilities, Sony provides choices that empower our users.  With the launch of the HDC-P31, Sony is delivering a solution that responds to the industry’s request for remote functionality, paired with a smaller footprint for more mounting freedom, both of which contribute to a streamlined media production workflow, slutter han.

HDC-P31 kan naturligvis også bruges som et high end remote kamera.

Enten på et robot hoved, eller monteres fast, hvilket jo har det med at spare mandskab over tid.

Læs også  Få fingrene i AJA Ki Pro Ultra Plus

Lige her er kameraet så lidt på tynd is, da de nødvendige menu funktioner og andet først kommer i et Web UI ( en browser ) i løbet af vinteren 2020.

igen.

kameraet kommer førts til november, så det kan jo sagtens være at Sony når at få de sidste ting på plads, hvis der – for eksempel – er stor efterspørgsel efter nyheden.

Helt sikkert ser det ud til at være at Sony nu hopper ( lidt ) på “software vognen” og tillader at et HDC-P31 løbende kan og skal ( software ) opdateres, så nye menu punkter og andet kommer i både kamera og den browser du ska bruge for at styre kameraet.

I forhold til HDR produktion, kan nyheden allerede fra starten af, indstilles til at arbejde i HDR, HLG eller S-Log3, hvilket – burde – betyde at alle former for HDR produktion i 1080P er tilgodeset.

Der er således også fuld (?) support for Sony’s SR Live workflow, så der både kan outputtes HDR og SDR samtidig.

Som vi læser det, vil der i SDI out, være både HDR og SDR signaler, der så “bare” skal splittes.

Med mindre at  der altså produceres trådløst.

Som pointeret kommer nyheden førts til november, hvorfor der kan komme ændringer inden da.

Indtil videre er der dog stadig tale om et 3 CMOS 2/3 tomme global shutter kamera med B4 mount.

Læs også  Apple TV vil også 4K

Der er tale om et F13 at 1080/50p kamera hvilket – da vist nok – er ny rekord i følsomhed.

Der er indbygget Automatic Restoration of Illumination Attenuation ( ARIA ) features, der kendes fra resten af den nyeste generation HDC serie kameraer, hvor alt fra pludseligt lys tab til uønskede effekter af “lang distance arbejde” ( billeder lavet med x100 boks optikker, som eksempel )  kompenseres med ARIA.

Softwaren der styrer herlighederne hedder HZC-CSM10, der er en softwarebaseret master control der – må man formode – både er proprietær og kun til HDC-P31, mod at du har alle de samme features som du kender fra en fysisk masterkontrol til et kamera.

Med lidt held vil det være muligt for en CCU operatør at styre dette kamera samtidig med at der arbejdes med fysiske paneler.

Med endu mere held vælger sony – på et snarligt tidspunkt – at udvikle fysiske CCU kontrol paneler, der kan styre selvsamme software.

Det er muligt at læse mere om nyheden her hos Sony. På en side der – ganske interessant – hedder ( noget med ) ..HD og 4K camera systems, hvilket kunne tyde på at der senere/snart kommer et HDC-P31 der har samme features og som kan arbejdet i 4K.