YouSee bløder som aldrig før

Årets to første kvartaler ligner netop den gyser vi her på stedet har  skrevet om de seneste par år.

Nemlig et par kvartaler, hvor TV kunderne “for alvor” forlader en udbyder, der – sådan cirka – sælger deres produkt til en lidt for høj pris.

Detaljen ser nemlig ud til at være at – nærmest alle – har opdaget den kreative prissætning, suppleret med den – lidt for kreative – omgang med kundernes “behov”.

Som eksempel valgte YouSee at opsige deres samarbejde med Discovery.

En udvikling der kostede 61.000 TV kunder i første kvartal.

YouSee var derfor mange gange ude og forklare det var det fordi at Discovery ikke var parate til at indordne sig under YouSee, at samarbejdet blev opsagt.

Udmeldinger som kunderne ikke helt troede på, hvorfor 61.000, eller omkring 5 procent af kunderne forlod denne TV udbyder.

Ganske interessant, var der ingen andre TV kanal udbydere, der klappede i deres hænder og konstaterede at de – pludselig – fik 61.000 nye kunder.

YouSee tilbyder mere end 10 streaming platforme ved siden at TV kanalerne

På den der – rigtigt kedelige måde – valgte disse kunder nemlig bare at gå derhen hvor der gør rigtigt ondt.

Hovedparten droppede formodentligt helt at være kabel TV kunde, og dermed adgangen til hovedparten af de danske TV kanaler.

Læs også  Trenden hedder igen YouTubeTV

Dem der ikke kunne leve uden Discovery, må formodes at have købt sig adgang til dPlay.

Nu er tallene for andet kvartal så kommet.

Og selv om at det fortsat ikke burde overraske, så er tabet af TV kunder fortsat så voldsomt, at det begynder at blive – endog meget svært – for YouSee at påstå at de har 1,2 millioner TV kunder.

Q2 bød nemlig på et tab af 41.000 andre TV kunder, hvilket suppleret med tab på alle andre fronter, har fået Q2 til at ligne lidt af en gyser for koncernen bag YouSee.

Noget der bedst beskrives ved at omsætningen er dykket med voldsomme 7,7 procent siden Q2 året før.

I følge de officielle YouSee tal, har koncernen mistet vilde 333.000 TV kunder de sidste seks år.

Tallet er – reelt – lagt større, da diverse tilbud og korttids kunder ikke er medregnet her.

Ellers.

I konkrete tal havde YouSee 1.402.000 TV kunder i januar 2014.

Juli 2020 har de 1.069.000 TV kunder.

Det eneste YouSee har været ude og sige i den forbindelse er at koncernen skal indrette sig på en lavere omsætning på TV kunder.

Det virkeligt triste i den forbindelse er – forresten – slet ikke at YouSee har mistet over 300K kunder.

Læs også  Ny remote til Apple TV 4K

Det er derimod at en rigtig god del af disse, helt har droppet at se dansk TV.

De streamer i stedet.

Noget der bedst understreges af at den såkaldte penetration hos DR1 nu er nede under 88 procent, selv om at alle ellers har adgang til denne koncerns indhold. ( hvor mange husstande har indstillet DR på deres TV/har et TV )