Streaming er fremtiden

Sidste nye tal fra Ampere Analysis, må være ret nedslående for kabel TV udbyderne.

Rygterne ville ellers vide at det nu gik så godt, at de troede kunderne var på vej tilbage efter at de nu har fået testet det der streaming ud, der – alligevel – ikke dur.

Men ak.

Det er ikke det Ampere Analysis, har analyseret sig frem til.

De forventer derimod at der er plads til 3 milliarder nye i den butik, og at – stort set ingen – at disse har brug for kabel TV.

Tallet skal – vel sagtens – ikke ses som et mål for streamerne, men “mere” som et billede på hvordan fremtiden ser ud for de distributører der ikke også tilbyder streams.

Herhjemme står vi foran Disneys entre.

Og selv om at det er optimistisk gætter vi på at denne koncern på få uger sætter sig solidt på 2. pladsen over mest udbredte streamere.

Lige efter Netflix, der – stadig – ikke er nogle der kan løbe om hjørner med.

Disney+ er princippet forklaringen på hvorfor der er plads til tre milliarder streamkunder på kloden.

Det handler – som altid – om indhold.

Og det har Disney og de andre streamere.

Over tid endda på en sådan måde at lokale broadcastere får stadig mere svært ved at køber internationalt indhold, da dette jo skal streames hos rettighedshaverne først.

Læs også  Og vinderen er PBS TV

De mange milliarder streamkunder Ampere Analysis, er i den forbindelse ikke “bare” halvdelen af kloden.

Det er også inklusiv de eksisterende streamkunder.

Så selv om at antallet lyder vildt, er det såmænd ikke mange millioner flere, end der allerede streamer idag.

Forventningen fra Ampere er at stadig flere begynder at “stacke”, der er det internationale ord for at den enkelte husstand køber adgang til flere streamtjenester, og på den måde “stabler” disse, så husstanden bde har adgang til film, serier og live TV.

Forventningen er – i den forbindelse – at Europa kommer til at ligge på 2-5 tjenester målt på alle husstande, mens USA formodes at ville “stacke” endnu flere tjenester, ( op til 8 ) da det reelt allerede er en tradition der.

Det betyder at en almindelig amerikansk husstande bruger omkring 900 dollars om året på at købe adgang til “indhold”.

Stort set hvad en husstand betalte tidligere, nu bare for andre produkter. ( streamtjenester i stedet for kabel TV, red. )

Daniel Gadher, Research Manager at Ampere Analysis siger:

 -Even as we begin to see growth in SVoD services in emerging markets, our analysis shows that opportunity for expansion is actually still a very solid proposition in established territories, starter han og fortsætter.

 -As cord-cutting continues, the US stacking ceiling is theoretically as high as eight services per average household, while in developing markets like Brazil it is far lower – at just 1.5, slutter han.

Læs også  DFI har talt med 1600 børn

Der er for en god ordens skyld ingen kendte tal for det danske “stacking ceiling”, alts loft for hvor mange tjenester, den enkelte husstand er parat til at investere i.

Vi gætter på at danske husstande – efter Disney er ankommet – går fra 3 tjenester til 4 i snit. ( kommercielle tjenester, ekskluderende DRTV, YT og andet “gratis” )

Udviklingen er ikke overraskende – i følge Ampere Analysis – på underholdnings siden. Altså film serier, og i stadig mere udtalt grad sport.

Hvor det tidligere – altid – var broadcastere der tilbød “premium sport” er det nu – på vej til at blive – rettighedshaverne selv, som med Golf TV der sælger deres platform og indhold via Discovery ( der måske ejer dele af den butik, men som ikke ejer rettighederne, red. )

Uanset hvem der ejer hvad, er det oplagt at dyrt “betalings TV”, der er “det rigtige indhold” og en hulens masse andet til at fylde de lineære flader op, er godt i gang med at tabe til ikke lineære tjenester.

Helt aktuelt Disney+, der har fjernet store dele af deres indhold fra PBS TV kanalerne.

Indhold du nu skal købe adgang til hos Disney i stedet.

Det springende punkt i denne streamede fremtid, er derfor – ikke overraskende – prisen.

Læs også  Lineært TV får det altså ikke bedre

Hvor mange tjenester er den enkelte husstand parat til at betale for.

Som eksempel nævner Ampere Tyskland og England, der – ved de nuværende priser – vurderes til at være parate til at betale for 3 streamtjenester.

Holder det tal, er der 88 millioner ( potentielle ) kunder i England og 124 millioner i Tyskland.

4-5 tjenester i USA, kan oversættes til 510 millioner kunder ( næsten 1 milliard hvis der var op til 8 tjenester i hver husstand ).

Herhjemme kunne 3-4 tjenester svare til 6-8 millioner kunder, hvilket – sammen med alle de andre udviklede markeder – altså hurtigt kan blive til 3 milliarder kunder.

Daniel Gadher fortsætter:

 -To make the most of this capacity, OTT players first need to demonstrate that they are a viable replacement for existing paid-for TV services, starter han og fortsætter. 

 -This process is ongoing in the US and Canada, but elsewhere in the world, pay TV has remained resilient. But as US studio content increasingly moves to the online world, the opportunity for new players to take a share of consumer entertainment spending, even in already busy markets, improves, slutter han.