DR afholdte producenternes børnedag

Var du ikke blandt de omkring 170 producenter der kiggede forbi DR igår, oplevede du ikke at DR er på vej til at satset – lidt mere – på de yngste børn.

Både i form af – med – TV indhold, og med spil, da børn jo elsker at spille.

Det er dog ikke de eneste til DR er på vej med til de unge.

Der står også “skolefodbold med DBU” på programmet.

Altså ud over alt det som forældrene allerede kender som “Onkel Reje”, “Bamselægen” og “Oda Omvendt”.

Det har med andre ord netop været “Børneproducenternes Dag”, hvor DR gav deres bud på hvad de godt vil have mere af, samtidig med at de løftede en flig ind til hvordan de forholder sig til ideer de end ikke har fået selv.

Maria Rørbye Rønn, generaldirektør i DR, sagde i den forbindelse:

 -Vi kan slet ikke komme i mål med vores ambitioner på børneområdet uden et meget tæt samarbejde med det private marked. Det er med til at sikre, at vi hele tiden udvikler nyt indhold, som tager afsæt i, hvad det vil sige at være barn i Danmark netop nu. Vi har en 50-årig lang dansk tradition på børneområdet, som vi værner om og hele tiden udvikler sammen med alle de gode kreative kræfter rundt om i landet. Det kan ingen nok så stor international medie- eller techgigant hamle op med. Derfor vil jeg gerne sige tak for samarbejdet til alle landets private producenter af børneindhold til DR. Det arbejde og den kreativitet, de leverer, er et vigtigt bidrag til vores alle sammens danske børnekultur, sluttede hun.

Læs også  Dansk TinTin game i luften
DR Spire er et af de kommende DR tilbud

I den forbindelse er DR og DBU samarbejdet “Ultra Skolepokalen” et af de formater DR er på vej med.

Konkret i form af at DR Ultra løbende vil lave en “omfattende dækning af skolefodbold fremover.

Målgruppen her er de 9-14 årige, der jo alle vil være Messi, og derfor synes at fodbold er det bedste i verden.

DR Ultra lover dog at det ikke kun er “på banen” de dækker, men også det “fællesskab, der er rundt om og uden for banen blandt spillere, kammerater og lærere”.

Peter Møller, fodbolddirektør i DBU forklarer:

 -Skolepokalen er en institution i dansk fodbold og er meget mere end spillet på banen. Fodbold binder mennesker sammen, og turneringen rammer lige i hjertet og danner et unikt fællesskab, når vi samler elever, lærere og skoler på tværs. Vi er derfor meget glade for det nye samarbejde med DR Ultra og er sikre på, at børnene gennem fodbolden, vil opnå bedre trivsel, motion, og lære noget til gavn for dem selv, Danmark og naturligvis i sidste ende dansk fodbold, slutter han.

Og nu hvor der er 850 skoler – landet over – , der har planer om at deltage, byder denne turnering oplagt nok på en masse TV.

Der skal jo spilles 2500 kampe, fra den 31. august og frem til finalen i april 2021.

Læs også  Ramasjang skal være international

Et andet tiltag som DR også gerne ville tale om, er “DR Spire”, der er “DR’s spritnye digitale leg- og læringstilbud til alle daginstitutioner med børn i alderen 3-6 år”.

Her er vi med andre ord ned i en anden målgruppe, end Ultra gruppen, hvorfor “DR Spire” ender med at blive en del af DR Ramasjang.

Planen med dette format er at give børn et “interaktivt og pædagogisk univers, som tager udgangspunkt i pædagogiske læreplaner, og som ved hjælp af børnenes yndlingsværter inspirerer børnehavebørn til kreativitet, leg og læring på legepladsen, stuen eller på turen”.

Trine Charlotte Jensen fra DR Spire forklarer:

 -En times Ramasjang skaber 100 timers leg. Den leg forlænger vi nu med endnu flere timer med DR Spire. Ved brug af digitale forløb på DR Spire kobles det digitale og det fysiske univers. Børnehavebørnene vil opleve at blive budt velkommen af DR’s børneværter som Isabel, der lærer børnene om fugle eller Victor Lander fra “Sikker & Søn”, der taler direkte til børnene og inddrager dem i lege om trafiksikkerhed, slutter hun.

Endelig er DR på vej med “Ultrapanelet”.

Her handler det om “inddragelsen” og “mangfoldighed”, så “landets børn føler sig både set og hørt”.

Det er muligt at se pressemødet fra arrangementet som video se nederst

Thea Vinther fra B&U fortæller:

 -Vi insisterer i DR på at tale med børn og inddrage dem i vores produktioner, men under corona blev vi på ‘Ultra Nyt’ udfordret, fordi vi ikke længere på samme måde kunne mødes med børnene ude på skolerne. Vi blev nødt til at inddrage dem på anden vis, og fik dem derfor til at sende os videoer. Det var de til gengæld så gode til, at vi på baggrund af de erfaringer nu er i gang med at oprette et panel af børn fra hele landet – Ultrapanelet – som skal være med til at bidrage med inputs fra hele Danmark, slutter hun.

Læs også  Nent Group på vej med flere ting

Det er muligt at se pressemødet her