Seerne skifter væk fra lineært TV

Nye tal, ser endnu engang ud til at kunne måle at forbrugerne, eller seerne er – lidt mere – på vej vej væk fra “konventionelt TV” til OTT, sådan lidt bredt defineret.

Udviklingen skubbes blandt andet af de mange streamere, der “altid har noget på hylderne”, mens almindeligt TV, jo både skal forholde sig til sæson og seertal.

Nyeste tal, kommer fra Brightcove, der er en “video technology platform”, måler på det såkaldte “globale Video Index” for “Entertainment and Media”.

Størrelsen har netop har målt på Q2, og fundet frem til at OTT kiggeri, der inkluderer alt fra “almindelig” streaming, til alle andre former for underholdning, hentet via Internet fortsætter med at vokse, mod at lineære oplevelser bruges stadig mindre.

Vurderingen, er ydermere at disse nye vaner hos forbrugerne kunne tænkes at “blive”, forstået på den måde at fremtidige valg mellem lineære oplevelser og OTT, ender med at OTT vinder.

Formuleret på en anden måde, vurderer Brightcove at seere – permanent – er på vej til at droppe ( stadig mere ) lineært TV, for i stedet at streame det indhold de ønsker at se på.

Tallene er samlet i det som Brightcove, kalder for “Brightcove’s Q2 2020 Global Video Index”, der – i konkrete tal – viser at forbruget af “nyheder” og “underholdning” voksede med 40/23 procent fra Q1 til Q2.

Læs også  Hvis du troede at AR og VR var død

Målt på hele forbruget i Q1 og Q2 voksede forbruget af OTT med voldsomme 30 procent.

Og selv om at Brightcove ikke måler det lineære forbrug, må det voksende forbrug jo “komme et eller andet sted fra”.

Et gæt er edt lineære forbrug.

Jim O’Neill, der er Principal Analyst and Author of Brightcove’s Global Video Index, forklarer:

 -The streaming industry is exploding faster than we’ve ever seen before. While much can be attributed to Covid-19 keeping people indoors, stay-at-home orders do not account for the entirety of recent growth, starter han og fortsætter.

 -There has been significant growth within the video industry, leading to more video content streaming as a whole; OTT services like Netflix added nearly 26 million viewers and Disney+ topped 54.5 million subscribers in Q2, slutter han, her et par uger før vi også her i landet kan hygge med Disney+.

Forbrugerne ser i den forbindelse ud til at vælge såkaldte “CTVs”, der er kort for Connectede TV’s.

Og nu hvor der er 160 procent flere der investerede i “internet forbundne TV”, i Q2, end året før, har du gættet det.

Seerne vælger ganske enkelte at investere i TV apparater, der kan “se Netflix”, efter et par klik på en knap.

Brightcove Q2 2020 Global Video Index, kan ydermere konstatere at specielt Nordamerika gik amok foran TV, i Q2.

Læs også  13 timer til The Mandalorian

Her steg forbruget af OTT ( målt på såkaldte “video views”, altså hvor mange gange der blev “tændt for en video-strøm” ) med vilde 103 procent.

Igen.

Forbrugerne så mere TV og voldsomt meget mere OTT/streams.

Der kan bare ingen tvivl herske om at streaming virkeligt vokser, og at denne tendens formodentligt fortsætter.

Og at det vil gå ud over det lineære TV forbrug.

Her i landet, må man formode at udviklingen går langsommere, blandt andet fordi befolkningen – generelt er “ældre”, og derfor mere tilbøjelig til fortsat at se TV, hvilket de lokale broadcastere understrege ved at fortælle alle der vil høre det at forbruget af PBS TV er vokset dette forår.

Der kan bare ingen tvivl herske om at – for eksempel – forbruget ikke er vokset 23 eller 40 procent, som OTT gjorde dette forår.

Brightcove måler helt frem til juli, og konstaterer at forbruget også steg i maj og juni, hvilket man bestemt ikke kan sige skete med lineært TV, der – som altid – nærmest gik helt i sig selv, i en forsommer uden alle de store sportsbegivenheder.

Slutteligt har Brightcove målt på “CTV viewing”. Altså kiggeri på forbundne TV.

Dette forbrug steg med 428 procent, hvilket – mere eller mindre – er det samme som at sige at forbruget af ( primært ) Netflix voksede voldsomt.

Læs også  HBO Max til Canada via Bell Media - Sky klarer UK

Forbruget af OTT på tablets, voksede med 200 procent, mens – selv computer forbruget – voksede.

Dog kun med 30 procent.

Jeff Ray, Brightcove CEO supplerer:

 -2020 has become video’s evolutionary moment, and streaming entertainment video content is one area where we will continue to see growth, starter han og fortsætter.

 -The crisis has impacted people at an emotional and financial level, making the need for human connection through video content more crucial than ever. We’re seeing this play out with the rise of streaming services subscriptions, indicating that the future of entertainment consumption lies in connected and mobile devices – linear television could soon be of the past, slutter han.

Det er muligt at fingre i en kopi her.