Streamerne løber fra broadcasterne

Det er fortsat ikke et problem her i landet.

Men i resten af verden, hvor der tjenes penge på film og TV produktion, er tendensen klar.

Alt film og TV der kan tjenes penge på, siger nu først hej og “her er budgettet”, til streamerne, for lige at høre om det er et projekt de kunne tænkes at ville investere i.

Når alle streamere er prøvet af,, kan det være at en enkelt broadcaster eller 3 bliver kontaktet.

Omvendt kunne man forestille sig at projektet ikke er enten kommercielt nok, færdigt, eller bare godt nok, til at lande hos en streamer.

Noget de fleste broadcastere jo også har det med at bemærke.

Projekter der – omvendt – er mere end godt nok til TV, bliver samtidig “shoppet rundt” til alt fra Netflix til Amazon Prime, eventuelt via et ambitiøst forsøg hos HBO, der – som eksempel – nu køber alt der ender på Sky.

Her danske Rain

Eller rettere.

De Co-producerer det, så det ikke ryger i hænderne på en af deres store konkurrenter i England, BBC.

BBC i hjemlandet har nemlig ingen chance.

Det har BBC America, som de kalder sig, derimod i USA.

BBC har nemlig en plan om at gå fra de – nærmest banale – 500 millioner “kunder” de har rundt om i verden i 2022, til 1000 millioner i 2029.

Læs også  Måske vi så også får DR3 tilbage

Og nu hvor BBC – mere eller mindre – kun sender indhold til de ældste borgere – ganske som man kunne mene at enkelte lokale broadcastere gør det her i landet – så er det altså BBCs udenlandske afdelinger, som BBC America, der skal hente de sidste 500 millioner seere inden 2030.

Og selv om at det på ingen måde kan overraske er den eneste måde at få så mange til at se med, ved at sende noget indhold, andre end de ældste ønsker at sove til.

Billede fra sæson 2 af Barry der kører på HBO

Noget der – såmænd – allerede kan opleves på  BBC America, der er den broadcaster ( sammen med HBO ) der har “opfundet” “Killing Eve”, som eksempel, og som næste år prøver med “The Watch”.

En koncept ( Killing Eve ), der – vist nok – er startet på BBC i England, men som endte på BBC America og HBO, fordi formatet så ud til at have potentiale til at kunne “nå verden rundt”.

Noget der siden er blevet understreget af bunker af Emmyer, og endnu flere nomineringer.

Engelske broadcastere er i den forbindelse rigtigt kede af det.

Det er nemlig ikke længere dem, de kommercielle film og TV serie producenter kontakter, med gode ideer.

De ringer i stedet til de store streamere, for der at nævne at BBC og andre har vist stor interesse.

Læs også  Klar nedgang i globalt TV reklame salg

Og om de er parate til at gøre budgettet lidt sjovere.

Resultatet er at det engelske TV reklame marked aldrig har været tættere på et egentligt kollaps.

Noget vi – igen – ikke kommer til at opleve her i landet, hvor alle kommercielle kanaler nu tjener mindst halvdelen af deres omsætning på abonnement.

Noget Kabel TV har hjulpet med til, ved at sørge for at den enkelte kunde kun kan købe adgang til bestemte kanaler, ved at købe adgang til en række – andre – kanaler kunderne reelt ikke ønsker adgang til.

Det forhindrer dog ikke engelske broadcastere i at have store og voksende problemer.

Problemer der – potentielt – vil komme hertil landet.

Bedst understreget af at Disney+ ankommer den 15 september med bunker af indhold du kun finder der, og potentielle monsterhits som “Mulan” og “The Mandalorian” sæson 2 der kommer dette efterår.

Tilbage i England, siger John McVay, der er head of the trade body Pact, der repræsenterer landets uafhængige TV produktions selskaber:

 -I know a lot of people who work for streamers in acquisitions and they are buying everything, starter han og fortsætter.

 -Unless we can get new, fresh content into the British schedules that is engaging and resonates with our experience of the world we’re living through, then I fear for our broadcasters, slutter han.

Læs også  6 ud af ti husstande vælger sporten først

Måske man kunne sige det samme om et par lokale broadcastere.