FCPX update ude

Folk der sidder i Final Cut Pro X i det daglige har sikkert ledt efter opdateringen siden engagn i går.

Og det er der god grund til .

Der er nemlig pænt mange – herlige – opdateringer i det nye 10.4.9.

Blandt de mange highlights er mere “power” til dem der roder med ProRes RAW, samt en række nye ISO features, s der kommer endnu mere fart på de jobs, der skal ud hurtigst muligt.

Og så er der kommet en del nye “exposure offset” funktioner, der – mere eller mindre – betyder at forkert eksponerede billeder kan hjælpes lidt mere på vej.

Det er og bliver dog de nye ProRes RAW features, der er mest spændende.

Pludselig kan du se – en del – af dit kameras indstillinger, i ProRes RAW.

Indtil videre kan du se ISO, farvetemperatur og in blænde, forudsat at du har optaget på udstyr hvor sådan data er med (læs kameraer der sender denne data afsted og glas, der har indbygget meta data features.

Alt sammen noget der nu kan ses i “The Inspector”, suppleret med features som audio crossfades på klip der skal afsted i en fart, eller – om muligt – endnu hurtigere “hakke metoder”, så du kan banke færdigt materiale ud af maskinen, kort efter at det er ankommet.

Læs også  Riedel inde i aftale med Simply-X

Der er også kommet en ny “context menu”, der kan lukke hele projektet eller slette hele timeline, sortere i List View, og lidt til.

Dem der roder med RED RAW eller Canon Cinema RAW Light, kan glæde sig til at der nu er “Metal-enabled” performance boost, der – cirka – betyder at dem der arbejder med tunge RED eller Canon filer, nu ikke skal vente helt så længe som tidligere.

Konkret er 8K RED RAW Transcoding  til ProRes 422 nu dobbelt så hurtigt på en ny Mac Pro, og 3 gange så hurtigt på en MacBook Pro. 

Og selv om at man skulle tro det umuligt er det nu muligt at afspille og klippe i 8K Canon Cinema RAW Light, selv om at der arbejdes i 360 graders video.

Og så er det nu muligt at stabilize stereoscopic 3D.

Slutteligt er der kommet en række “remote” features ind i FCPX.

Bedst understreget af at du nu kan begynde at arbejde – allerede – mens der hentes data fra – for eksempel – Frame.io.

Der er kommet flere nye features i forhold til “proxy workflow”.

Roder du med ProRes Proxy eller H.264, kan du nu se med i ned til 12,5 procent, hvilket giver en masse fart i skærm opdatering.

Læs også  Ny firmware til FS7 mk2

Og så kan du “consolidate proxy media” på eksterne diske, over netværket, der altså ikke behøves at være i samme verdens del.

Noget der er blevet udvidet med at et Final Cut Pro Library nu kan relinkes til proxies der allerede eksisterer, der – igen – kan kombineres med at andre links til andet proxy media, der – for eksempel – er skabt af third-party applications via XML.

Igen tænk Frame.io, der – mere eller mindre – giver kunderne adgang – inde i FCPX – til deres management tools som Keyflow Pro eller PostLab.

Sidste nye tiltag er den såkaldte machine learning feature hvor klip nu “automatisk” bliver analyseret så disse klip kan “beskæres til”firkantet, højkant, eller hvad der nu skal videre til SoMe.

Det hele kan naturligvis rettes til, hvis det viser sig at være helt forkert, det maskinen har fundet på.

Vi har fundet en video om emnet her.

<iframe width=”853″ height=”480″ src=”https://www.youtube.com/embed/0j7zNEoc8tg” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>