DR inviterede 25 unge ind i fem dage

Hele Danmrks Radio ser ud til at have besluttet sig for at de unge 18-25-årige ikke bruger DR til at få deres nyheder fra.

Desværre er det DR ikke så venlige – præcist – at oplyse hvor elendigt det står til.

Derfor er et gæt på “virkeligt elendigt”, nok ikke helt forkert.

Heldigvis har DR Lab tænkt over tingene, og har i den forbindelse haft fint besøg af netop sådanne unge.

Hele 25 unge, har nemlig været inviteret forbi i en hel uge, til at give deres bud på nyheder der kunne få de unge tilbage til DR, for der at se deres nyheder.

Der blev ide udviklet på DR i august

Igen.

Det var naturligvis ikke helt almindelige 18-25-årige DR inviterede forbi.

Det var derimod en række digitale produktionstalenter, der som modydelse til at blive inviteret “udviklede nye ideer til fire redaktioner i DR”.

Og selv om at det ikke kan overraske, handlede den uge så pænt meget om SoMe og branding, der ser ud til at være et par af årsagerne til at DR er mindre udbredt blandt de unge, end DR finder tilfredsstillende.

For specielt indviede blev det hele så ellers afviklet i Studie 6 i DR Byen, der (?) derfor “summede af liv midt i august”, mens de 25 unge, digitale produktionstalenter havde fået “..fem dage komme med løsninger på en af de største udfordringer, DR har i forhold til at nå de 18-25-årige: at øge interessen for nyheds- og samfundsstof og engagere dem i samfundsdebatten..”.

Læs også  Echo lever mere på TV2 Play

Det ser med andre ord ikke ud til at det er DR der har et problem.

Det er derimod de unge der ikke har ( nok ) interesse i at “engagere sig i samfundsdebatten”.

Stine Dahl Børglum, projektleder på DR Lab, der havde inviteret forklarer:

 -Det var en hård nød at knække, men de unge overraskede os positivt med nogle kreative og skæve ideer og løsninger, som redaktionerne ikke selv havde tænkt på. Der var ikke kun nye ideer til, hvad redaktionerne kan gøre, men også input til, hvilke af DR’s eksisterende tiltag for at nå ungemålgruppen, der rammer ved siden af, starter hun og fortsætter.

25 digitale produktionstalenter kiggede forbi DR Lab

 -Redaktionerne fik især meget ud af de åbne diskussioner undervejs og de uformelle snakke i pauserne. Her fik de stor indsigt i målgruppen, og hvad der fanger deres opmærksomhed og interesse. Derudover var det en stor fordel, at DR Lab i år havde en fælles overligger, da hver redaktion på den måde kan tage noget med fra alle fire grupper, slutter hun.

DR er – sjovt nok – ikke specielt præcise i forhold til hvad der så endte med at komme ud af de mange unges hjerner.

De løfter dog sløret for at der blev udviklet en række “prototyper”, der “nu er afleveret til redaktionerne, som tager stilling til, hvad de arbejder videre med”.

Læs også  Dansk podcast bliver til TV serie

Der skulle dog være tale om en kombination af “hele formater” og “koncepter”, eller “del-elementer”.

Som for eksempel:

Delbare filtre til SoMe
Spilelement i nyhedsappen
Brug af IGTV
Brug af unge værter når vi taler til unge – værter, de unge kan spejle sig i og ser op til
Forskellige greb på hacks, som de unge kan mærke på egen krop
Stories hvor DR tager ud og snakker med kilder
Vende fortællinger på hovedet og gemme de “tørre” pointer til sidst