Aldrig har vi set så meget TV2

TV2 lagde regnskabet for deres 1. halvår 2020 frem, for et par dage siden.

Og selv om at det ikke kan overraske, går TV2 frem på alle områder.

Der bliver tjent flere penge, og der er flere der vælger at abonnere, på et eller flere af deres produkter.

I konkrete tal, har TV2 øget abonnementsomsætningen og stabiliseret reklamesalget.

Derfor tjente de 221 millioner kroner i det første halve år af 2020.

En fremgang fra 163 millioner kroner året før.

Omsætningen endte på vilde 1521 millioner kroner, hvilket er 45 millioner kroner mere end året før.

Og så fik TV2 flere abbonenter.

Rigtigt mange så mere TV2 end før Corona

Omsætningen på disse steg nemlig med 7,5 procent, mens reklameomsætningen, blot gik 0,3 procent frem.

Omvendt må det siges at være flot, nu hvor der er gået Corona i det hele.

Administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, siger:

 -Det er et meget tilfredsstillende resultat for omsætningen i et omskifteligt halvår. Reklamesalget startede året fint, blev negativt påvirket af Coronakrisen i april og maj, men har tendens til vækst fra juni. Den flotte stigning i abonnementsindtægterne skyldes lanceringen af TV2 Sport X og vækst på TV2 Play, starter hun og fortsætter.

 -TV2 er afhængig af udviklingen på reklame- og distributionsmarkederne, som har været præget af store ændringer og høj usikkerhed i 1. halvår på grund af konkurrenceforhold under stadig forandring og Covid-19-situationen. Seeropbakningen og lanceringen af TV2s nye sportskanal har været med til at få os godt igennem halvåret. 2020 er på mange måder et historisk år og er fortsat præget af stor usikkerhed, hvorfor den økonomiske uforudsigelighed er stor, slutter hun.

Læs også  Status over et par nye US streamere

Og at der har været opbakning til TV2, i år, kan der ingen tvivl herske om.

Kiggeriet på TV2 familiens kanaler er nærmest “eksploderet”, så vi alle nu bruger 64 minutter dagligt på at kigge på TV2s kanaler.

En pænt heftig fremgang på 14 procent i forhold til 1. halvår 2019, med det forbehold at vi alle kiggede mere på landets PBS TV kanaler.

Den pænt store fremgang for TV2 betød at giganten endte med at have hele 46,3 procent af den totale seerandel i 1. halvår 2020.

Og nu hvor TV2 “kun” havde 40,3 procent året før, er der faktisk tale om en pæn fremgang.

TV2 noterer sig at det ikke kun er deres hovedkanal der er blevet mere populær.

Nichekanaler har “generelt fået højere penetration”, suppleret med at der “både er vækst i sening og abonnement ( salg ) til TV2 Play”.

Anne Engdal Stig Christensen fortsætter:

 -TV2s fokus på blandt andet nyhedsformidling har givet et stærkt halvår med stor opbakning til vores tv-kanaler og digitale platforme. Vi oplever, at danskerne meget gerne vil TV2 og vores danske kvalitetsindhold, og det er baggrunden for halvårets vækst i både omsætning og seeropbakning. Opgaven i de kommende år er at styrke vores store programudbud yderligere og udvikle indhold, som bidrager til væksten på TV2 Play og samtidig fastholder vores stærke position på lineært TV, slutter hun.

Læs også  Nent skruer ned for priserne

Det eneste der gik en smule tilbage var dermed omkostningerne, der i 1. halvår 2020, var 13 millioner kroner lavere end i 1. halvår 2019.

Årsagen er blandt andet valget i 2019 og valget i Europa-Parlamentet.