Fujinon på ved med boks optik med PL mount

Er du til de lange, er der godt nyt.

Fujinon skulle efter sigende være på vej med en SK35-700mm, der som du har gættet det er en 35 til 700mm PL Mount Box Lens, der – bedst af alt – er en fast F2,8 hele vejen igennem.

Du ved, lige indtil den taber et utal af blænder, i den tunge ende. ( konkret  35-315mm at F2.8, der ramper op til F4.8 ved 700mm).

Noget som Canon’s +2 millioner kroners boks zooms også gør, så det er jo ikke et ukendt fænomen.

Igen.

En PL Zoom der er på 35-700mm ligner ellers netop det vi alle har gået og ventet på .

Cabrioerne ( 19-90mm ) hersker stadig på scenen

Put du blot et Amira eller et Red i bagenden af det, og en operatør uden baseball kasket og brandede filmhandsker, og du har et hit der kan få selv Rick Ashley til at blive skarp igen.

Skulle man komme med en anke, må  det være at en 35-700mm må siges – mest – at være til den lange side.

Igen.

Skal du have noget bredt har de jo stadig deres 19-90 Cabrio, der – omvendt – sagtens kan bruges håndholdt på en scene, eller med Behind Control, hvis relevant.

Historien ser desværre ud til at være at denne boks optik stadig er “under udvikling”.

Læs også  Fujinon på vej med den længste

Omvendt kan der vist ingen tvivl herske om at – når – Fujinon kaster sig ind i dette marked, er det med tankehatten på, og en ambition om at komme først og være med til at styre dette marked hen mod indkøb af en masse Fujinon boks zooms, til ( budget ) tunge scene og event opgaver.

Et gæt ( til ) i den forbindelse er at stadig flere producenter ( der er jo nærmest kun Canon ) må formodes at hoppe på denne PL mount bølge, når 8K kameraerne ( de professionelle ) kommer.

Alverdens Amira operatører får nu snart en PL box lens på i stedet et B4 Mount kompromis

Som vi husker det, er det sommer OL kamera, der ikke kom i brug, nu hvor OL blev aflyst også et PL mount kamera.

Og selv om at det var et Canon kamera, og derfor – formodentligt – var tænkt som en der skulle udstyres med en Canon 50-1000mm T5.0-8.9, så har du bemærket det.

En T5.0-8.9, er altså ikke særlig sjov i forhold til Fujinon’s F2,8 zoom, der – rent faktisk – ser ud til at “holde blænden” væsentligt bedre end den “lille bitte” Canon 50-1000mm. ( selv med extender )

Det vigtigste, nemlig prisen, er fortsat absolut ukendt.

Der kan dog nok ikke herske tvivl om at det bliver en dyr veninde.

Igen.

Store dele af Fujinon’s teknologi, fra de andre boks zooms, der produceres til B4 Mount, burde kunne genbruges.

Læs også  Blackmagic brager igennem lydmuren igen

Og så “behøves” glasset jo ikke længere opløse lige så mange TV linjer på så lidt plads som i tilfældet med B4 mount glas.

Omvendt, må man formode at Fujinon allerede nu tænker i16K opløsninger, så måske den kommende SK35-700mm boks optik, rent faktisk er en 16K zoom, der “kun” brandes som en 8K zoom.

I forhold til hvad 35-700mm er på et S35mm kamera så svarer det cirka til 13-262 mm på et B4 mount kamera og 52,5 – 1050 på FF ) ( ved 1,5x crop )

Ikke overraskende vejer den kommende 35-700mm 31 kilo og så er den 71 centimeter lang.

Thomas Fletcher, Director of Marketing, Optical Devices Division, Fujifilm North America Corporation, siger:

 -We believe the SK35-700 will deliver on the growing desire of more producers to create a cinematic look, starter han og fortsætter.

 -The lens range creates the ability to shoot in immersive environments without obstructing views or otherwise interrupting the viewers experience, slutter han og hentyder måske til at der er en 1,4X extender indbygget, så du kan bruge denne zoom som en 49 – 980mm S35 zoom, der stadig er hurtigere/mere lysfølsom end Canons 50-1000mm, med Extender sat til. ( morsomt at det bliver til en 50-1000 med extender.

Læs også  Det der 5-6K US Komodo

Det er nok bare et tilfælde).