TV2s hovedkanal taber 100K kunder om året

Det kan godt være at det er upopulært at konstatere, men TV2-direktør, Anne Engdal Stig Christensen er ikke bange for at tage tyren ved hornene.

Hun siger:

 -Hovedkanalen mister mere end 100.000 kunder hvert eneste år, og det er desværre en stigende tendens, som rammer bredt hos alle aktører på grund af de store ændringer i forbrugeradfærden. Dette fald i antal husstande gør, at TV2 ikke opnår et voksende provenu fra abonnement på hovedkanalen på trods af prisstigninger. Tabet af kunder rammer alle aktører, også vores konkurrenter. TV2 agerer ikke anderledes end dem, når vi regulerer prisen med det formål at værne mod et fald i provenuet, sluttede hun forleden da hun valgte at argumentere for hvorfor TV2s hovedkanal bliver omkring 5 procent dyrere næste år.

Prisen, der “kun” er en enkelt krone mere om måneden, skal dog taget med det forbehold at der skal moms oven på denne, og så skal distributørerne også tjene lidt penge.

Så den enkelte krone ender sikkert som 5 kroner eller 60 kroner mere om året, for landets største Must Carry kanal.

Anne Engdal Stig Christensen forsvarer at TV2s hovedkanal stiger i pris i 2021

En kanal som ingen kan undgå at betale for, uanset om de er kunder eller ej.

Vil du have adgang til kommercielt distribueret TV, betaler du – lidt mere – næste år, for TV2.

Læs også  TV sover videre i Sverige

Og forresten også året efter, hvor prisen tilsvarende bliver sat op.

Anne Engdal Stig Christensen, fortsætter:

 -Når den månedlige pris i 2021 stiger med 1 krone svarende til godt 5 procent, sker det for at fastholde en stabil abonnementsindtægt på hovedkanalen til finansiering af public service og dansk kvalitetsindhold. Den strukturelle udvikling på distributionsområdet betyder færre solgte tv-pakker, og derfor er der ikke udsigt til et voksende TV2 provenu, selv om prisen stiger en smule. Vi er i en brydningstid på distributionsmarkedet, og udviklingen kan accelerere yderligere i de kommende år, slutter hun.

Og det er netop den der “udvikling” som TV2 ser ud til at tage fat på.

Det er nemlig muligt at vælge hovedkanalen fra.

Du skal bare “overhovedet ikke” købe adgang til kommercielt distribueret TV, hvilket 20 procent af befolkningen nu gør.

Eller rettere.

Der er nu 20 procent af befolkningen der har valgt at investere i løsninger der – ikke – giver dem adgang til TV2s hovedkanal, mod – tæt på – ingen tilbage i 2013. ( 100 procents penetration er dalet til 80 procent, red. )

I den forbindelse kunne det måske være på sin plads at fremtidige medieforlig også tog hensyn til at en stadig stigende andel af befolkningen ser ud til at være parat til at “gå langt” for at undgå at betale for de stadig dyrere TV kanaler, der “altid” stiger i pris, og – som regel – med de 5 procent som TV2s hovedkanal nu også stiger med.

Læs også  Sport som SVoD

Danske Mediedistributører er det til trods en smule forundret.

TV2 er – som de pointerer det – jo en “Must Carry kanal”, der ydermere er statsejet.

Så det er vel ikke ligefrem meningen at TV2, skal generere overskud til “ejeren”. 

Hverken med hovedkanalen eller nichekanalerne.