Penetrationen daler

Weekendens landskamp, ser ud til at understrege flere ting.

Herunder at der er meget få der kigger med når der er landskamp på en af de “små” hovedkanaler.

Antallet, der var nede på 357.000 seere, er med andre ord, nærmest ikke nok til at komme ind på liste over de 20 meste sete formater.

Eller rettere.

Det er det.

Det 20. mest sete format i sidste uge var nemlig nede på 332.000 seere, hvilket lyder af få, men som faktisk er en pæn forbedring i forhold til i ugerne før, hvor bundskraberne var nede omkring 282.000 seere.

Problemet for Kanal 5, der sendte landskampen i sidste uge, er – i den forbindelse – ikke interessen, men derimod den såkaldte penetration.

Seerne klipper kablerne og dropper kabel TV og hovedkanalerne

Altså antallet af husstande der har adgang til kanalen.

Og nu hvor koncernen bag kanalen, Discovery Networks Danmark er blevet – permanente – uvenner med YouSee, er der ingen udsigt til at flere får adgang til kanalen, i den nære fremtid.

Problemet i den forbindelse er at Kanal 5, med et slag kun er til at finde i omkring 31 procent af landets husstande.

Og det er lidt af en katastrofe.

Det betyder som eksempel at banale 332.000 seere valgte at se en fodboldlandskamp på “en af betalings kanalerne”.

Læs også  Live betyder stadig mindre

Det kan naturligvis være at dPlay, der også sendte kampen, og som – sjovt nok – tilbyder “en uge gratis” nu her hvor der spilles landskampe, havde nogle bedre seertal.

Igen.

Discovery ønsker ikke at oplyse streamtallene.

DRTV, der til sammenligning kan ses af alle, og som derfor hitter hos de unge ( når der er noget de vil se ), har aldrig haft mere end ( omkring 280.000 stream-seere ) så selv hvis der var 280.000 flere seere ( på dPlay ) der kiggede med, var det altså ikke mange i forhold til hvad en vigtig landskamp burde kunne “tiltrække af seere”.

Den officielle udvikling hos YouSee – årets første 6 måneder bød på et 100K kundetab

Penetration er problemet

Problemet er og bliver dermed den såkaldte penetration.

Et problem der – på ingen måde – kun rammer Discovery.

Bevares.

31,6 procent af seerne er – lige omkring – hvad en gratis sports kanal kunne tænkes at få fat i, i de tidlige 80ere.

Så uvenskabet med YouSee, er og bliver altså en katastrofe for Discovery.

Omvendt, kan TV2 nu også tale med om “cable cutting”.

Hovedkanalens såkaldte adfærdsbestemt penetration( en i husstanden har set kanalen de sidste 6 måneder), var nede på 78,8 procent, hvilket betød at mere end 2 ud af ti ikke kiggede på hovedkanalen i sidste uge, eller de sidste 6 måneder.

Læs også  HDR på dit i 8 Mbit

Formodentligt fordi de ikke har adgang til kanalen.

TV3, har – til sammenligning – 68 procent penetration, hvilket både betyder at mere end dobbelt så mange kan se med, men som også betyder at den samme landskamp -. hvis den var blevet sendt på TV3 – ville have haft 768.000 seere, mens TV2 ville have kunne trække omkring 890.000 seere ( baseret på penetrationstal og Kanal 5 antal seere )

Så når TV2-direktør, Anne Engdal Stig Christensen siger at.: “..Hovedkanalen mister mere end 100.000 kunder hvert eneste år, og ( at ) det er desværre en stigende tendens, som rammer bredt hos alle aktører på grund af de store ændringer i forbrugeradfærden..”.

Har hun altså en pointe der – kunne oversættes til – at streaming og forbruger vaner – sådan generelt – har ændret sig og at mange husstande derfor ser væsentligt mindre ( flow ) TV, end de gjorde tidligere.

Et “gæt” der ser ud til at blive understreget af at det – fortsat – kun er meget brede familie formater, med fokus på +50 årige der hitter på TV idag.

Resten af befolkningen kigger ganske enkelt ikke med.

I den forbindelse er seertallene fra tirsdagens landskamp, ikke ude endnu.

( Opdateret ) Vi har lige fået negle i dem, der var 404.000 seere der så med.

Læs også  Godt med drama ved Golden Globe Awards

Selv med denne marginale stigning må man formode at rettighedshaverne til landskampene ikke er interesserede i at sælge kampene til Discovery for fremtiden.

Som konsekvens af de ændrede TV vaner, mister YouSee sluttelig også kunder.

Deres såkaldte TV kunder, der ganske som Must Carry kunder, er tvunget til fortsat at købe dyre og store TV pakker, for at få adgang til de kanaler de rent faktisk ønsker at se på, ser ud til at have fået nok af det tyrani.

Udviklingen har – på årets første 6 måneder – kostet YouSee et tab af over 100.000 TV kunder, der bliver endog meget svære at få tilbage.

Og da det betyder at de hæver prisen som TV2 også har lovet at gøre det, har du gættet det.

Kunderne flygter fra kabel TV.