13 timer til The Mandalorian

Der er er blevet skrevet pænt meget om Disney+ og deres entre på det danske streammarked her den 15. september.

Og der kan nok ingen tvivl herske om at pænt mange husstande – vi gætter på 500.000 af slagsen – hopper på Disney+, i løbet af de næste par uger.

Udviklingen, virker måske voldsom ( og nej, der er ingen der ved hvor populær Disney+ ender med at blive her i landet ), men det er – cirka – sådan det er gået i resten af verden.

Som eksempel er Disney+ siden november 2019 blevet til verdens anden største streamtjeneste.

Væksten er – med andre ord – ekstremt meget voldsommere – end Netflix nogensinde har vokset. ( og mere voldsom end Disney selv turde håbe på )

I øjeblikket – eller tilbage i august – var der ( oplyst af Disney ) 60,5 millioner betalende kunder.

Så et bud på 500.000 husstande som nye kunder her i landet, der hopper på denne tjeneste i løbet af de første par uger, er ikke specielt urealistisk.

Disney+ voksede i den forbindelse fra 57,5 millioner kunder i april, til 60,5 millioner kunder i august.

Så kommer Disney+ – vi gætter på 500.000 danske kunder på 3 måneder

Så når de kommer til nye markeder, springer folk alts på, og glæder sig over indhold de finder relevant.

Her den 15. september, kommer tjenesten så endelig til Danmark og til Portugal, Norge, Sverige, Finland, Island, Belgien og Luxembourg.

Læs også  Apple ude i USA til april

Og selv om at det er særdeles uvidenskabeligt er – endnu et gæt – herfra at Disney+ vokser med omkring 500.000 kunder pr 6 millioner indbyggere, i disse udviklede markeder.

Og da det – potentielt – kunne betyde op imod 5 millioner nye kunder i Europa, skal det bliver sjovt at se om Disney+ er vokset til 65,5 millioner kunder når de offentliggør tal for Q3.

Mange lokale medie eksperter har i den forbindelse været ude og mene at udviklingen vil få konsekvenser for PBS TV.

Og det er der nok noget om.

Detaljen er bare at alle de andre streamtjenester allerede har haft – endog heftige – konsekvenser for lineært TV.

Som eksempel er hele 15 procent af landets husstande nu uden et såkaldt “tilsluttet TV”, hvilket altså – i princippet – betyder at antallet af husstande, der – overhovedet – kan se Public Service TV, allerede er faldet fra 97 procent i 2010 til 85 procent i 2018.

Et gæt er at udviklingen fortsætter og måske endda gik lidt amok, da youSee blev uvenner med Discovery.

Tilbage hos Disney+, kan der vel ingen tvivl herske om at de glæder sig til – også – at være på det danske marked.

Så må alle familier der plejer at se Disney på DR, vælge Disney+ i stedet.

Læs også  TV2 løb med det meste guld

Og alle dem der plejer at nyde indhold fra Pixar, Marvel og Lucas Film, bliver nok også nødt til at droppe lineært TV og i stedet se med på Disney+.

I forhold til seertal og procenter, kan der nok ingen tvivl herske om at de broadcastere der tidligere har satset på familie indhold og indhold til den yngre del af befolkningen, vil blive ramt.

Hvor heftigt er stadigt tidligt at spå om.

Omvendt kan der vel ingen tvivl herske om at dem der “hellere” vil se en hyggelig film, end lineær TV underholdning, kommer til at se – mindre – TV.

Og da den udvikling plejer at gå ud over de mindre populære formater, må man formode at de populære underholdnings formater, fortsat klarer sig, men at resten af det lineære TV går et par procent tilbage, suppleret af den løbende udvikling – væk – fra netop lineært TV, bedst understreges af hvor mange der ikkelængere har adgang til netop lineært TV.

Her promoen for første sæaon af The Mandalorian, der bliver suppleret med en ny sæson senere dette efterår.