DFI har talt med 1600 børn

Hvis du gik og troede at børn ikke er aktive medieforbrugere, med holdninger tager du fejl.

Nye tal fra DFI og YouGov understreger nemlig at de 7-14-årige ser en masse film, endnu flere serier, og – ikke overraskende – er pænt glade for de danske af slagsen.

Som altid med sådanne undersøgelser er det endog særdeles komplekse, og kigger på langt mere end film og serie forbruget.

Dette fordi de unge både streamer, er på YouTube og i det hele taget bruger alle platforme, helt uden smålig hensyntagen til tradition eller andet.

Noget du kan læse meget mere om her.

Der er dog specielt et par konklussioner der er spændende for film og TV produktions miljøet.

Og det er at de unge ( 7-14-årige ) slet ikke er så heftige forbrugere af udenlandske ( eller danske ) film og serier, som du måske gik og troede.

Der er således kun 25 procent af de 7 til 14 årige der ser serier og spiller hver dag, samt ser mindst en film om ugen.e om

Kigges der isoleret på de enkelte typer af underholdning, danner der sig dog et lidt anderledes billede.

Som eksempel er der mere end 50 procent af gruppen der ser en film hver uge.

Læs også  Vi er 191 millioner EU streamere i 2025

Mens op imod hver anden ser serier hver dag.

Lanceringskonsulent Louise Haugstrup Jensen forklarer:

 -Vi møder tit en lidt klichefyldte forestilling om, at der er tale om et enten-eller, hvor drengene mest gamer, og pigerne mest ser tv-serier. Men vores analyse viser, at helt så simpelt er det ikke. For en ret stor del af målgruppen er der i højere grad er tale om et både-og. De både spiller, ser serier og film virkeligt ofte, slutter hun i denne “Vidste du?” analyse.

Og nu hvor der er ( cirka ) 526.000 -14-årige, har du gættet det, det er en endog særdeles vigtig og hæderligt stor målgruppe, der ikke “må tabes på gulvet”, som det ser ud til at broadcasterne har tabt.

Som eksempel har 83 procent af de unge i denne gruppe adgang til TV, som bare 33 procent af denne gruppe bruger til at se DRTV ( der må formodes at være en app på alle TV idag )

Dermed kan det i hvert fald – med pænt stor sikkerhed – konstateres at det ikke er de unge der bruger DRTV, men den voksne del af befolkningen der blot har fundet en let måde at se TV tidsforskudt på.

TV har omvendt en – heller ikke overraksende – funktion.

Læs også  Når Super Slow ikke er nok

Det er nemlig på et TV de unge – mest – ser film og serier.

De er ikke – som mange fordomme ellers insisterer på – overgået til spil konsoller og smart phones.

Nærmest tværtimod.

Man kunne fristes til at mene at de unge er – mindst ligeså konservative – som deres forældre.

Tablet er dog ved at hale ind på TV, nu hvor disse løbende vokser, og derfor – let – kan bruges som en slags “lille TV”.

Mens DR “kun” bliver brugt af omkring 33 procent af de unge, har YouTube ingen problemer med deres opmærksomhed.

Tæt på 75 procent af de unge er nemlig forbi den tjeneste hver uge.

Dermed er YT tæt på 2,5 gange så populær som DRTV, og dermed alt det unge indhold de unge – stort set – kun kan finde der.

Der er i den forbindelse en ting, der er ret heldig.

Produktions mijløet er sygt gode til at lave film til denne målgruppe, der elsker danske film.

67 procent af de 7-14-årige har således set “Ternet Ninja”, hvilket må siges at være ret godt ramt af producenten og holdet bag den produktion.

Selv Disney må se sig slået her.

Titler som “Løvernes Konge” og “Vaiana” ( Moana ) , har kun 52 og 60 procent set.

Læs også  Amerikanerne klipper kabler som aldrig før

Danske serier, på DRTV klarer sig dog stadig bedre end serier på – for eksempel – Netflix.

Igen.

DRs serier er som regel også til at finde på flow TV, som de unge altså stadig ser en del af.