Amazon og Disney haler ind på Netflix

Modsat herhjemme har de i USA, længe målt på hvor mange der rent faktisk streamer og hvor meget de ser.

Det er relativt simpelt, da det jo blot handler om at måle hvor mange minutter de – selvsamme – TV seere ikke længere ser TV, på deres TV, men i stedet ser “noget andet”.

Igen, det gør ikke antallet af sete minutter til det mest præcise antal.

Omvendt, giver det et relativt billede af hvilke serier og udbydere der bliver set mest.

Og selv om at det ikke kan overraske at det betyder at den/de mest udbredte tjenester er dem der topper listen over de meste sete serier.

Top 10 listen over de mest sete serier, har med andre ord “tilhørt” Netflix, nærmest siden den blev etableret.

Årsagen er – oplagt nok – at netop Netflix er langt støre end alle andre streamere, og at der hele tiden er nye serier at finde der, for kunderne.

Nu viser det sig dog at Netflix ikke helt er så populære som de selv gik og troede.

Disney har solgt Mulan cirka 4,5 millioner gange som DL

Amazon der – sådan lidt – sender serier med “mest kant” kunne i sidste uge, således konstater at de “bare” skal sende indhold kunderne efterspørger, hvorefter de er solgte.

Noget Disney+ indså, i løbet af de første par uger af deres eksistens.

Læs også  Nordic Darts Masters til København

Derfor er “The Boys” og “Mulan” pludselig på listen over de serier ( og pænt dyre købefilm ) der er blandt det mest sete indhold i USA.

Tallene, der er nogle som Nielsen begyndte at måle på, for engang i foråret, men som de først har offentligtgjort fra tidligt i september, viser med – endog stor tydelighed – at Netflix, sin enorme størrelse til trods ikke er “uovervindelig”

Det er ydermere ikke første gang at Amazon er på listen.

Deres – sære og morsomme – “Upload” har været forbi en 10. plads tilbage i maj.

Altså før Nielsen officielt begyndte at måle.

Og selv om at det ikke kan undre, har Disney+ (og Hulu) indhold været lige i omegnen af top ti siden midt i august.

Når det så ender med at blive “Mulan”, der ender som en af de mest sete på listen, er det på sin plads at pointere at alle der har set denne film, har betalt 30 dollars for at “gå i biografen derhjemme”.

Disney har ikke løftet sløret for hvor mange der har købt adgang til “Mulan”.

Men nu hvor der er blevet kigget i 525 millioner minutter på denne film, må det være det samme som 4,52 millioner afspilninger, og dermed et salg på omkring 135 millioner dollars, alene i USA.

Læs også  Star Trek Discovery blev postet hjemme

Screen Engine/ASI kan ydermere løfte sløret for at publikummet til “Mulan” var “primært teenagers og unge voksne under 35 år”, hvilket må formodes at være netop de kunder Disney håbede på at få fingre i.

Den mest sete serie er – fortsat – Cobra Kai, der blev streamet i vilde 2,17 milliarder minutter fra den 31. august til den 6. september.

Tilbage til den anden “nye” på listen, “The Boys”, er det pænt interessant at både “Cobra Kai” og “The Boys” er Sony serier.

Noget Sony Pictures TV president Jeff Frost, ikke er sen til at pointere.

 -We are thrilled that “Cobra Kai” and “The Boys” have resonated so broadly with viewers on Netflix and Amazon, landing at No. 1 on both platforms this week, starter han og fortsætter.

 -We’ve long demonstrated our independence is a key strength, allowing us the unique opportunity to work with everyone and to find the right home for our creators’ shows. Today it’s more evident than ever with this unprecedented accomplishment. This amazing audience reception is also a true testament to the brilliant work of our talented creators and team at Sony, slutter han.

Scott N. Brown, general manager audience measurement at Nielsen supplerer

 -Streaming is definitely having its moment. Among homes that can stream, a quarter of their TV time is spent doing it, and compelling content certainly helps to drive audiences to these streaming services. It’s very encouraging to see clients using our data to evaluate the performance of these programs and how it showcases their own unique audiences, starter han og fortsætter.

Læs også  Bagedysten løber fra alle

 -The response to Nielsen’s streaming top 10 has been very positive, and this week it highlights one studio placing both first and third in our rank. We look forward to the continued expansion of streaming measurement and providing the industry with this much-needed competitive insight, slutter han.

Her listen ( med sidste uges placering i parantes )

1 (2). “Cobra Kai” (Netflix), 2.17 milliarder sete minutter ( over 36 millioner timer )

2 (1). “Lucifer” (Netflix), 1.42 milliarder sete minutter 

3 (ny). “The Boys” (Amazon), 891 millioner sete minutter 

4 (3). “The Office” (Netflix), 843 millioner sete minutter 

5 (7). “Criminal Minds” (Netflix), 675 millioner sete minutter 

6 (8). “Shameless” (Netflix), 639 millioner sete minutter 

7 (ny). “Away” (Netflix), 631 millioner sete minutter 

8 (7). “Grey’s Anatomy” (Netflix), 616 millioner sete minutter 

9 (4). “The Legend of Korra” (Netflix), 541 millioner sete minutter 

10 (ny). “Mulan” (Disney+), 525 millioner sete minutter