Seerne er væk fra Discovery

Sidste år i uge 41 spillede vores fine landshold en kamp mod Schweiz.
Den var der 732.000 seere der så.

Og selv om at netop denne kamp var uendelig vigtig og meget andet, er der pænt langt ned til de 200.000 der kiggede med da vi i uge 41 her i år, spillede mod Færøerne.

Tabet af seere, efter at Discovery Network Danmark ikke længere er at finde i YouSee’s kanal pakker, er altså langt mere voldsomt end formodet.

En udvikling der bedst understreges af at den såkaldte “afrunding” endte med 57.000 seere, hvilket – igen – er pænt meget mindre end sidste års afrunding.

Der var der 183.000 der kiggede med.

De notorisk oversete “nedlæg” og “oplæg” hos denne broadcaster, har dermed tabt mere end 2/3 dele af deres seere.

Hovedkanalen hos Discovery, har det – i det hele taget – ikke særligt godt.

“Ulven Kommer” på åbnede efterårets dramasæson op uden seerne opdagede det

Deres – generelle – seertal på top 10 over kanalen mest sete formater, kommer aldrig over 60.000.

Kigges der på størrelsens “kvinde kanal”, står det – om muligt – endnu værre til.

Her var der aldrig over 14.000 der kiggede forbi den kanal, i uge 41.

Året før, var der 84.000 kvinder der fandt “Ex on the beach 3” relevant.

Argumentet at kanalerne da slet ikke er gået ned, nu hvor “vanerne ændrer sig” og “folk streamer mere”, er – efterhånden – den faste klage fra – andre – broadcastere, hver eneste gang tallene ser ud til at vise at det gået meget dårligt for den enkelte broadcaster og deres kanaler.

Læs også  Serier de næste 12 måneder

Af samme årsag er der mindst en enkelt broadcaster, vi helt afholder os fra at nævne, med mindre at det er positive kommentarer som “det går ufatteligt godt”, eller “kæmpe fremgang til”.. 

Som bekendt er der ikke rigtigt nogle broadcastere der hitter, for tiden, hvorfor vi – omvendt – kan nævne at der var 1,1 million der så sidste uges “Den store bagedyst”, hvilket er flot, da det jo er 259.000 mere end sidste uges næstmest sete format.

Tilbage på niche kanalerne går det straks bedre for TV3 kanalerne.

TV3 kunne således notere at hele 202.000 valgte at se med da denne kanal sendte “Fangerne på Fortet”.

F1 eller Formel 1 hittede også.

De 4 mest sete programmer var således op, ned og kvalifikation til selve løbet, der endte med 158.000 seere.

Sporten har det dog også dårligt på TV3 kanalerne.

Kvindehåndbold kunne således kun trække 44.000 seere, mens herre afdelingen trak 22.000 seere.

På Discovery kanalerne, prøvede de med tennis og Giro D’italia, der trak 18 og 13.000 seere.

6eren sendte i den forbindelse også en række landskampe i uge 41.

Det var – som bekendt – ikke vores lokale landshold, hvorfor Norge – Serbien blot hentede 16.000 seere hen til skærmen, der peakede med 21.000 seere i den forlængede spilletid.

Læs også  Forældre elsker reklamer til børn

Tyskland – Tyrkiet trak 12.000 seere

Island – Danmark optræder i den forbindelse end ikke på listen over de ti mest sete programmer på hovedkanalen i følge kantar.

Et gæt er dog at det er en fejl, der bliver rettet på et tidspunkt.

Tilbage på hoved kanalerne var der premiere på “Ulven kommer” på DR1, i sidste uge.

Og selv om at det ligner en nu permanent udvikling, åbnede denne serie, om muligt – endnu dårligere – end den forgående serien på DRs hovedkanal.

Der var 567.000 seere der valgte at se med. ( “21 søndag” havde således flere seere, konkret 585.000 af slagsen )

Sidste års DR1 drama “Fred til lands” havde – til sammenligning – 698.000 seere i uge 41, sidste år. ( der faldt til 438.000 seere, til “21 søndag” )

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.