Kerneseerne siver

Hver eneste uge er der nye seertal, der – bevares – viser at der stadig er rigtigt mange der ser TV.

Og det er jo herligt.

Et mere detalje orienteret kig, giver dog et stadig mere dystert billede af en udvikling som en broadcaster “kalder for ændrede seervaner”.

Seervaner, der – som eksempel – ser ud til at betyde at der var flotte 1.072.000 seere der i sidste uge så “Den store bagedyst”.

DR1s største succes dette efterår.

Og så alligevel.

Der var nemlig tæt på 300.000 flere der kiggede med sidste efterår, hvilket – måske – kan afskrives som “ændrede seervaner”.

Selv om at det formodentligt blot er fordi formatet ikke længere hitter helt så meget som året før.

De 10 mest sete formater på DR1 i den sidste uge, kan ligeledes notere tilbagegang.

Drama er gået fra 767.000 seere til sidste efterårs DR Drama serie, til 598.000 seere til dette efterårs DR drama.

Alle mod 1 er – bevares – gået 17.000 seere frem, men nu hvor det samtidig er det andet mest sete format, er der tæt på 400.000 seere op til det mest sete, hvilket er mindre end springet i uge 42, sidste år.

Sidste uge, gik mest til DR, der løb med 11 placeringer på top tyve listen.

Læs også  Danmon store i Uzbekistan

Kanal 5 havde en enkelt, hvorfor TV2 måtte nøjes med 8 placeringer.

Igen, det kan være at TV2 ikke helt har fået løbet deres efterårs satsninger igang endnu.

Måske bedst understreget af at deres 10. mest sete format nu er nede og have 264.000 seere, hvilket er mere end 200.000 færre end deres 10. mest sete program sidste år i uge 42.

Corona efteråret, hvor alle burde se TV hele tiden, er med andre ord ikke igang endnu.

Igen.

Det er måske de ændrede seervaner, og de mange der streamer PBS TV der er årsag til de evigt faldende seertal.

Dette, selv om de officielle tal ser ud til at understrege at der sjældent er over 10 procent streamere til de mest populære formater.

TV2 Charlie’s “Med på noderne” hitter med 209.000 seere i sidste uge

TV2 løber stadig fra alt og alle med deres kanal målrettet de ældste her i landet.

TV2 Charlie’s mest sete har som eksempel snart lige så mange seere som det 10. mest sete på hovedkanalen.

“Med på noderne” havde således 209.000 seere, hvilket er flot nu hvor “Klipfiskerne” som pointeret blot havde 264.000 seere.

Selv “Spørg Charlie” er gået frem siden sidste år.

I uge 42 i 2019, var der således 112.000 seere der kiggede med.

I år er der 154.000 seere til det format.

Læs også  TopGun og Sigma

Selv TV3 er på vej ind på top tyve nu.

Deres mest sete format “Fangerne på fortet”, havde i sidste uge 237.000 seere, hvilket – omvendt – er et lille fald i forhold til året før, hvor der var 271.000 der så sidste års reality format.

På samme måde ser det ud til at hovedparten af de mest sete formater på TV3 er droppet omkring 20 procent i seertal, i forhold til året før.

Igen.

Egentligt underligt, nu hvor det for alvor er blevet efterår, koldt, vådt og alt det der.

Sådan er det fortsat også på Discovery.

Her kunne hovedkanalen notere sig en enkelt placering på Top Tyve med en landskamp. Til gengæld må alle andre formater og sats notere en tilbagegang i antal seere på omkring 50-70 procent, hvilket må formodes at være den blivende effekt af at Discovery’s hovedkanal ikke længere er til at finde hos landets største kabel TV udbyder.