Status over et par nye US streamere

Vi får formodentligt aldrig hverken adgang til Peacock eller HBO Max her i landet.

Eller rettere.

HBO Max er måske en mulighed, mens Peacock, der i USA er et NBC ( stream ) produkt formodentligt aldrig kommer ud af USA.

Det til trods er det pænt interessant at Ampere kan kigget på størrelserne.

De kan nemlig konstatere at både HBO Max og NBCUniversal’s Peacock, begge rammer markedet som forventet, med pæne kommercielle resultater som konsekvens.

8 procent af USAs husholdninger er således hoppet på HBO Max, mens 7 procent har købt adgang til Peacock.

Begge kom ind på markedet med “gode venners hjælp”, i forhold til store stærke ejere, der – via HBO eller Comcast – kan markedsføre deres nye produkter til rigtigt mange potentielle kunder, hvilket de har gjodt.

Peacock putte alle Parks and Recreation sæsoner ind på hylderne i oktober

Nu er der så ellers gået en del måneder siden de to tjeneste, der begge satser – delvist men mest – på comedy – kom på markedet.

Og selv om at det stadig er tidligt at komme med endelige konklusioner, ser det ud til at virke som om at HBO Max rammer lige der hvor de skal.

Op imod halvdelen af kunderne er 25 til 44 år gamle, mens Peacock’s kunder er – mere – 35 til 44 år gamle ( hvilket er ældre end HBO Max kunderne ).

Læs også  TV2 har fokus på Play

Konkret betyder det at 19 procent af Peacock’s kunder er over 55, mens blot 6 procent af kunderne hos HBO Max, er “så gamle”.

I begge tilfælde kan Ampere konstatere at det er indholdet der trækker kunderne.

Og da de begge satser på “Comedy”, er 40 procent af fremtidigt indhold hos Peacock “morsomt”, mens HBO Max kun lover 31 procent sjovt ( ny produceret ) indhold.

Peacock lover ydermere en masse dokumentarfilm, der – igen i følge Ampere – er populært hos de ældre målgrupper, hvorfor Peacock let kunne tænkes at vokse hos de ældre kunder, der – omvendt – nu for alvor har fået øjnene op for de mange streams der kan købes adgang til.

Peacock, er dog stadig så meget en del af NBC, at der også kommer en del tungt Drama og Sci-Fi samt Fantasy, hvilket sagtens kunne tænkes at fange et yngre publikum, selv om at der blandt andet bliver satset med et reeboot af Battlestar Galactica.

HBO Max prøver på samme måde at ramme hele familien med mere ungt indhold, konkret “Looney Tunes” og “Sesame Street”, samt en række DC superhero serier, herunder “Green Lantern” og “Justice League Dark”, der – uden at vi er absolut sikre – begge er serier der findes på den nordiske version af HBO.

Læs også  Igår var det Kim - torsdag er det Egon
HBO Max prøver med Cats i oktober

Annabel Yeomans, Senior Analyst, fra Ampere forklarer:

 -Peacock’s early adopters show that it has been successful in converting broadcast channel audiences — who are an older demographic and typically more difficult to convert — into SVoD subscribers, allowing it to play in an arena that is generally less competitive. HBO Max has yet to diversify its audience away from that of the HBO premium channel — whose mix of high-end Drama, Comedy and Documentaries have a particular demographic appeal — but the array of new family and scripted series are aimed at doing precisely this. Nonetheless this is an already-crowded market with strong competitors like , so while increasing the diversity of catalogues and quality of original content will be key to driving scale, playing to each services’ brand and audience strengths should also not be forgotten, slutter hun og understreger dermed at TV markede i USA so altid er inde i en rivende udvikling.

En udvikling vi må formode rammer vores hjemlige marked senere.

Her et par af de serier der kommer på HBO Max og Peacock i oktober.

BBC1 serien “Ghosts”, der er nået til sæson 2. 

Peacock er på vej med “Code 404”, der oprindeligt er en Sky TV serie