Adobe ude med fede opdateringer

I disse dage er der som bekendt fest hos Adobe.

Og som altid er der derfor også godt nyt til brugere af deres software.

På redigerings siden er der – i den forbindelse – en central nyhed, nemlig at Premiere Pro nu tager ProRes Raw som et native format.

En udvikling der betyder at alverdens kameraer/monitor recorderer, der kan optage i ProRes Raw nu pludselig kan ingestes direkte i Premiere Pro.

Udviklingen understreger også at Apple – endnu engang – får et af deres – virkeligt heldige – “formater” godkendt globalt.

Detaljen med ProRes Raw er nemlig at det er tæt på det heldigste format der findes.

Forstået på den måde at det fylder mindre end andet samtidig med at det rent faktisk indeholder data nok til selv meget ambitiøse projekter.

At det skulle tage hele 3 år før Premiere Pro endelig kan tilbyde såkaldt “native support” for ProRes Raw, kan i den forbindelse undre.

Specielt nu hvor ProRes Raw, er gået hent og blevet det smarte format, der ikke behøves at blive optaget i 1000Mbit/s for at se godt ud.

Årsagerne ser dog ud til at være flere, herunder at – smarte Adobe – satsede på at lade GPUerne knuse tal, og at det – åbenbart – har drillet.

Læs også  Adobe er blevet ret mobil

Således var der – som bekendt – allerede i juni “support” for  ProRes Raw.

Dog kun på computere med Nvidia GPUer.

Mac folket der – mere eller mindre – har været med siden “day 1”, i FCPX, fik dog intet ud af denne opdatering, da Apple maskiner typisk er født med AMD GPU’er

De måtte derfor “tilbage til” FCPX, hvis de ville klippe i eller rode med ProRes RAW.

Nu skulle det hele dog virke.

Og nu hvor der er omkring 20 kameraer der kan optage i ProRes RAW, i følge Atomos, ahr du gættet det.

Adobes opdatering af Premiere Pro, bliver – formodentligt – det endelige gennembrud for ProRes Raw.

Til en hvis grad som efterfølgeren til ProRes.

Som vi forstår det er der stadig masser af opleve på den fortsat igangværende Adobe Max Creativity Conference. 

Bevares.

Idag er den sidste dag.

Men det er jo altid muligt at tjekke bagkataloget ud, og se hvad du er gået glip af.

Ud over support for ProRes RAW, er der nu også “hardware acceleration” for 8-bit H.264 og 8-bit H.265 på alle platforme.

Noget der også gælder for After Effects brugere ( dog stadig i beta )