Quibi lukker og smækker med døren

Meget ser ud til at tyde på at Quibi konceptet ikke fungerede.

Så lidt at den ellers – planlagte – rent amerikanske tjeneste – tidligt – blve globlas, hvorfor det – formodentligt – fortsat er muligt at købe adgang til Quibi her i landet også.

Eller rettere det er det så ikke mere.

Quibi meddelte nemlig i nat at de “lukker”, hvilket er en pænt overraskende udmelding fra en størrelse der ellers havde fundet 1,75 milliard dollars i såkaldt risikovillig kapital, der skulle bruges på at producere indhold for, så kunderne kom forbi, så reklamer suppleret med alt for mange personlige oplysninger, der – vel sagtens – skulle sælges videre.

Nu ikke mere.

Quibi Holdings LLC er netop nu ved at ” shutting itself down”, hvilket skulle være en konsekvens af at størrelsen har “været plaget af problemer” siden april, hvilket kan oversættes til “altid”, da Quibi jo netop startede i foråret.

Blandt de mange problemer er at “færre end forventet” kiggede med, suppleret med at kun “få” hentede den/de nødvendige apps.

Slutteligt er der et “lawsuit” på vej fra en “well-capitalized foe”.

Derfor valgte Jeffrey Katzenberg sent onsdag at fortælle investorer at Quibi var på vej til at lukke ned.

Mr. Katzenberg, der selv er god for uanede mængder af dollars, skulle efter sigende være endog meget ærgelig, da det såmænd er ham selv der er “founder”, hvilket plejer at betyde at han også taber en hulens masse penge.

Læs også  Ny streamtjeneste kun til din mobil

Dem der end ikke har prøvet  Quibi, kan ikke vide at det var en “streamtjeneste” udelukkende til telefonen, hvor det var muligt at se 5 til 10 minutters episoder af – forbløffende fede serier – der så ellers blev delt ud over flere uger, ganske som almindelige serier.

Vurderingen er at Corona også her har været inde over, og påvirke udviklingen, da langt færre befandt sig i “on-the-go situations”.

Blandt de tidlige annoncører der har investeret heftigt er PepsiCo Inc., Walmart Inc. og Anheuser-Busch InBev SA, der har investeret omkring 150 millioner dollars der nu ( også ) er tabte.

Dog med det forbehold at flere annoncører – efter sigende – har holdt deres penge tilbage, da Quibi tidligt viste en kedelig udvikling mod mindre popularitet end forventet.

I følge The Wall Street Journal skulle Quibi – før de valgte at lukke ned – have forsøgt sig med at blive købt af alt fra Comcast Corp og NBCUniversal.

Begge hoppede dog tidligt fra, da det viste sig at Quibi end ikke ejer ( ejede ) de serier størrelsen sendte.

Her et par promoer for shows der nu kunne tænkes at ende hos andre streamere