Star Trek Discovery blev postet hjemme

Man skulle næsten tro folkene bag Star Trek Discovery, sådan går og leder efter venture kapital, så de kan få “deres serie” på TV.

Det er dog langt fra tilfældet.

Star Trek Discovery er for længst blevet folkeeje, i blandt andet USA, hvor serien er nået til sæson 3.

Her i landet streames serien af Netflix, der blot er få timer bagud i forhold til USA.

Det spændnede ved “Star Trek: Discovery”, er – ud over handlingen – at hele sæson 3, er postet hjemme hos Sonequa Martin-Green og Alex Kurtzman, der ikke havde muligheden for at arbejde med den ellers “VFX-tunge” produktion hos de sædvanlige leverandører af Post-Production.

sæson 3 af Star Trek: Discovery er flyttet til Island

Serien der er en del af det såkaldte “Star Trek koncept” er i den forbindelse – oprindeligt – en slags prequel til “The Original Series”, der er udtænkt tilbage i 60erne.

Det til trods har serien klaret sig utroligt godt, i følge CBS All Access. 

Så godt at seriens 3. sæson allerede hitter efter første episode der havde premiere for en uges tid siden.

Serien der indtil videre har foregået “før” den originale serie, hopper i sæson 3 ( spoiler ) 930 år frem i tiden.

Og selv om at det – måske – kunne tænkes blot at være for en kort periode, er det ( spoiler ) ikke tilfældet.

Læs også  Meyerheim fejret med kage

Alex Kurtzman, der er såkaldt Franchise head, forklarer at “..Discovery ( han er chef for alle “Trek” kendte og kommende serier, frem til mindst 2027 ).. will stay in the 32nd Century for however many seasons the show runs…”.

Dermed er Star Trek Discovery – i princippet – ikke længere bare endnu et spin off, men sin helt egen serie, der – derfor – ikke længere behøves at forholde sig til den originale eller andre historier i universet.

Lidt lyskæder, så er den i skabet

Og selv om at det ikke er første gang et spin off fuldstændigt forlader forlægget, er det et “clean break from the franchise myth”, der i denne sæson bliver fulgt op med – blandt andet – alt post produktion af serien, blev forestået hjemme hos Post produktions folket, i stedet for “i studiet”, på grund af Corona.

Serien, der ( på grund at springet i tid ) var “nødt til” at få et helt nyt look, valgte ( derfor ) at flytte produktionen til Island, og der bruge “naturen” som et billede på at serien havde flyttet sig ( i tid ).

Springet fra piloten i første sæson, der blev optaget i Jordan, kunne med andre ord ikke blive meget mere udtalt.

Fans og “Trekkies” ved – naturligvis – at serien generelt bliver optaget i Toronto, hvorfor sæson 3 og den oprindelige pilot, er de to eneste gange “Discovery” har været uden for USA/Toronto ( Canada).

Læs også  Støttekroners nye liv

Seriens sæson 3 er ydermere “belastet af” at de principielle optagelser stoppede 10 dage før “lockdown”, hvilket betød at det ikke var muligt at optage – supplerende billeder, som krydsskud der var “blevet glemt”, eller reaktions skud.

Alt skulle derfor klares i efterarbejdet, hvorfor en god del af billederne i sæson 3 “computer skabte inserts”, der giver den – nødvendige visuelle continuitet, selv om at billederne ikke er optaget.

Måden det blev klaret på, var ved at udlevere motion-capture udstyr til den enkelte spiller, der så blev instrueret i at bruge det, derhjemme.

Det resultat blev så ellers renderet i en computer, og brugt som “rigtige billeder”.

Dem der har set de første par episoder af serien vil have bemærket at der er flere “underlige” nærbilleder, hvilket hænger sammen med at flere af disse er renderinger af skuespillernes ansigter, ovenpå 3D figurer.

På samme måde er serien klippet i en række stuer, “hjemme hos” seriens faste klippere.

Ganske som musik, VFX og grafik er klaret over Zoom og på lokale computere.

Musikken er – som eksempel – også produceret via Zoom.

Alle musikere fik en optager, og så klarede dirigenten ellers resten via Zoom, og miksede de mange optagelser i et studie ( hjemme i stuen ).

VFX supervisor Jason Michael Zimmerman arbejder i den forbindelse stadig på at gøre VFX arbejdet på sæson 3 færdigt.

Læs også  Mere royalt løb på TV2

Corona har med andre ord betydet at det VFX der “under normale forhold” tager 8-10 måneder at klare, denne gang tager længere tid.

Formodentligt – blandt andet – fordi renderinger og andet tager længere tid, når man ikke har de sædvanlige computer kræfter.

Det til trods går sæson 4 i optagelse her den 2. november.

Holdet og spillerne er allerede i Toronto.

Og selv om at det ikke kan overraske, ser “Star Trek” serierne også ud til at bliver ofre for COVID, på den fede måde.

Alex Kurtzman, der er showrunner forklarer:

 -It looks like we are going to be getting an AR wall for future seasons of ( all) Star Trek shows.

Dermed bliver sæson 4 af serien – formodentligt – helt eller delvist optaget som “The Mandalorian” blev det.

Her en promo for ep2 i sæson 2