Europa fører formatkrigen

Her de sidste 12 måneder har det evigt koncepthungrende TV marked i Europa og deres seere kigget med på 194 nye formater, der er blevet købt af broadcastere og sendt.

Forståeligt nok, nu hvor broadcasterne stadig har “the edge” over streamerne på såkaldt ikke scripted TV.

Desværre, tyder en del på at specielt Netflix har fået øjnene op for den detalje, hvorfor denne streamer er på vej med stadig flere såkaldt lokaliserede formater, der bliver optaget i samme studie, nu bare med forskellige deltagere og til forskellige markeder.

Som eksempel er “Sing On” et nyt Netflix format.

Indtil videre kun produceret til Spanien Tyskland og USA.

Omvendt repræsenterer de 3 markeder jo – til sammen – pænt mange millioner potentielle seere.

Formatet der blev optaget i England, bliver end ikke sendt der. De “kendte personligheder fra de markeder formatet er produceret til” blev blot fløjet ind, sammen med deltagerne.

Ganske morsomt, er Europa – i den forbindelse – den helt store motor i det spil.

Broadcasterne elsker nye “realityagtige” underholdnings formater.

Specielt herunder Corona, hvor der tilbage i juli blev produceret hele 30 “unscripted remakes”. Altså af formater, der allerede er blevet solgt til flere markeder.

Og nu hvor der – totalt – blev investeret i 194 formater fra september 2019 til september 2020, her i Europa, har du gættet det.

Læs også  Netflix prøver med 2x top ti

broadcasterne er virkeligt vilde med non-scripted indhold.

Kigges der på “verdensplan”, blev der i samme periode solgt “263 formater” mens streamerne udtænkte og producerede 36 andre formater, der altså er blevet streamet hos de forskellige streamere.

Alice Thorpe, Analyst at Ampere Analysis forklarer udviklingen hos streamerne:

 -Our recent research has shown that Netflix is beginning to invest in its original unscripted formats on an industrial scale. It’s now leveraging what is essentially a global studio infrastructure, which means they can push out carbon copies of their Originals localised to different territories, while keeping costs down. As Netflix is still a relatively new entrant into the unscripted formats market, it will take some time for it to see its investments pay off – however it has already seen some reward, particularly when new formats are coupled with a change in release strategy. Netflix’s experimentation with its release strategy for Reality dating show, “Love is Blind”, that right now is being remade for the Brazilian market, helped secure it as the second most popular show globally on the platform in its finale week. It’s likely we’ll see increased experimentation with Netflix’s release strategy of its unscripted formats in the future, slutter hun og lover dermed masser af fremtidig koncept TV i stream form.

Læs også  TV2 forlænger Sommerdahl

Olivia Deane, supplerer:

 -As a global lockdown triggered a strategy change for commissioners, SVoD providers have turned their focus to unscripted content, which has been easier to make within Covid-19 constraints. However, despite an uptick in unscripted content, subscriber preference for scripted titles has remained strong. SVoD players face a delicate balancing act if they want to continue producing high volumes of Original programming, while meeting subscriber appetites for high-quality scripted content, slutter hun.

Her et par eksempler på formateret indhold fra streamerne.