Netflix taber pusten

Svenske tal ser ud til at understrege at Netflix nu for alvor er blevet ramt af loftet, der – formodentligt – også kendes som Disney+.

I følge Mediavision, er antallet af SVoD kunder, nemlig vokset eksplosivt i Sverige.

Konkret skulle vilde 700.000 husstande have været ude og handle, målt fra Q3 2019 til Q3 i år .

Og selv om at det – konkrete – tal ikke er kendt, er der en enkelt ny operatør på markedet, Disney+. 

Og det er formodentligt denne der har flyttet og hentet kunder.

Som altid er vurderingen herfra at det svenske marked er direkte sammenligneligt med det danske, hvorfor 700.000 nye SVoD kunder på de sidste tolv måneder i Sverige, m formodes at kunne oversættes til ( cirka ) 500.000 nye SVoD kunder her i landet.

Netflix mister kunder i Sverige men er fortsat markedsledende

Ikke overraskende med den konsekvens at mindst en af de “store gamle” streamere, Netflix, for første gang siden 2012 har tabt kunder.

Igen, ikke helt umuligt at dette også er tilfældet her i landet.

Vi er dog først ved at få de mange kombinerede tilbud med kabel TV og streamtjenester som netop Netflix her i landet, så måske denne streamer er gået mindre tilbage herhjemme.

Netflix er uanset stadig markedsledende, alene baseret på det antal kunder de stadig har.-

Læs også  Apple TV går 4K med YouTube

Mediavision vurderer således at der fortsat er omkring 1,5 millioner husstande der køber adgang til Netflix.

Omvendt er 110.000 tabte kunder dog stadig en del procent.

Tendensen for Netflix, ser ud til at være “global”.

I hvert fald i Europa ( EMEA ) hvor væksten i følge Netflix selv har været moderat, og mindre end forventet.

Tilbage i Sverige taler nu om en udtalt tendens imod “stacking”, der er dfet her morsomme ord for husstande, der i stedet for kabel TV kanaler, køber flere streamtjenester, og nu “zapper” mellem disse, i stedet for at zappe mellem TV kanaler.

Marie Nilsson, CEO of Mediavision forklarer:

 -The third quarter of 2020 presents an interesting development of the Swedish streaming market. For the first time ever, SVOD-households subscribe to more than 2 services, whereas a certain loss is noted for Netflix. We believe that growth will continue, especially given the trend of increased interest as we approach the large holidays, slutter hun uden at nævne den nye spiller, Disney+ der om få dage har premiere på The Mandalorian sæson 2.

Så den har vi lige fundet en promo for.