Viaplay går global

Som vi forstår det er det planen at Viaplay kommer til Polen og USA i 2021, efterfulgt af lancering på 5 andre markeder inden 2023.

Og selv om at det ikke betyder “absolut global”, er specielt det amerikanske marked, næsten det samme som global.

Eller sagt på en anden måde.

Hvis Viaplay “fungerer” på det marked, er der ikke andre det “ikke fungerer” på.

Planerne for antallet af kunder vokser en smule i den forbindelse.

Viaplay har – som vi husker det – “kun” omkring 2-3 millioner betalende kunder.

Og nu hvor ambitionen inden 2025 er er slut er 10,5 millioner Viaplay kunder, skal der hentes kunder som aldrig før.

Forventet tilgang af kunder er derfor 18-20 procent fra i år og frem til ( og med ?) 2025, hvilket – uanset hvad – er voldsomt optimistiske tal, set i forhold hvordan alt andet udvikler sig.

Uanset dette, forventer Nordic Entertainment Group, at det vil være muligt at blive Viaplay kunde i 10 lande inden 2024.

Med det forbehold at de ikke ser ud til at være helt friske på at præcisere alle de lande de har planer om at tjekke ud.

Sikker skulle Estonien, Letland, Litauen, samt Polen og USA.

Og da USA er “i år 2021”, har de rigtigt travlt der.

Læs også  Sony vil også webstreame

Omvendt taler en forventet kundeskare på 10-11 millioner inden 2026, dog om en “langsom” udvikling på det enorme amerikanske marked, der – måske – er tænkt som en slags regional udvikling, hvor “by efter by” ( kunne være New York, og så Los Angeles, som eksempel ) og så videre derfra.

Omvendt er der allerede en betalende kundebase – på alle de markeder Viaplay allerede findes – på ( omkring 3 millioner betalende kunder ) hvorfor en fordobling, nærmest virker uambitiøst. ( lige indtil at det viser sig at fordoblingen er på det nordiske marked, med resten ( cirka 4,5 millioner andre kunder skal hentes på de nye markeder og i USA )

Viaplay bliver en slags Art-stream tjeneste i USA

Anders Jensen, Nent Group President & CEO glæder sig uanset og siger:

 -Viaplay is a proven Nordic success story and we are now ready to expand internationally and become the European streaming champion. We have one of the world’s most flexible and scalable technology platforms, and aim to be the most diverse and inclusive storyteller with our amazing range of original, acquired, local and live content that offers something special for everyone. We have already signed up key content rights in our target markets, and are in discussions with distributors about exciting new partnerships to ensure that Viaplay is available everywhere, starter han og fortsætter.

Læs også  EPOS og BLAST Premier er bedre venner nu

 -This expansion requires funding and we will be discussing this with our shareholders. The growth and profitability targets that we are presenting today illustrate the unique and significant potential of our existing Nordic business and future international operations. The time is right to seize this major opportunity that we have in front of us, given the continued growth in streaming and ever-increasing demand for high-quality and locally relevant entertainment. We are ready. We have the platform, we have the operational model, we have the content and, most importantly, we have the team, slutter han.

Viaplay i Polen skulle ende med at “ligne” det Viaplay du kender fra Danmark.

Dog med ( mere ? ) fokus på blandt andet tysk Bundesliga fodbold.

Viaplay USA, bliver en slags (?) ART stream tjeneste, hvor det “udelukkende” bliver muligt at se “high-quality Nordic drama”, hvilket øjeblikkeligt differencierer Viaplay fra stort sest alle andre tjenester, ganske som det positionerer Viaplay USA som en tjenste “kun få” af de allerede eksisterende 300 millioner streamkunder efterspørger.

Viaplay USA, ser med andre ord ud til at blive en slags niche produkt.