Lineært TV begynder at knirke

Der er som bekendt hele tiden historier fremme der pointeret at broadcast skam da nok skal overleve.

Der er jo stadig mange der kigger med.

Og noget er der jo nok om snakken, nu hvor verdens befolkninger langsomt men sikkert bliver ældre og ældre, og derfor får stadig mere tid til at kigge med, når der er “en noget på TV”.

Problemet er bare at stadig flere generationer af unge mennesker, der først downloadede ulovligt for snart 20 år siden, og som her de sidste 15 år har streamet, på den ene eller anden måde, ingen planer har om at vende tilbage til “TV”, eller broadcast.

Som altid er markedet her i landet netop så specielt at seertallene – stort set – er upåvirkede efter 8 år og en måned med streamere – som Netflix – her i landet.  ( Netflix åbnede i DK den 16. oktober 2012 )

Hvilket sikkert også ender med at gøre sig gældende når det senere viser sig at der er mere end 500.000 husstande, der har tegnet abo på Disney Plus.

Som det fremgår nærmest eksploderer streamforbruget den næste 5 år

I den forbindelse er det altid morsomt at se hvordan resten af verden for længst har erkendt at – specielt – broadcast er stærkt påvirket af netop streamerne, der bare bliver mere og mere udbredt.

Læs også  Streamerne løber fra broadcasterne

Som eksempel er der idag lidt over 400 millioner husstande, der har et eller flere abo på streamtjenester.

Og da det sikkert betyder at der er et par millioner her i landet, må man formode at det antal vokser en del frem til 2025.

Her er forventningen hos Digital TV Research nemlig at antallet af husstande vokser til 678 millioner kunder, hvilket er mere end 1,5 gang så mange kunder om 5 år.

Det – burde – så betyde at vi her i landet kan se frem til at 3 millioner husstande har en eller flere streamtjenester i deres husstand.

Og at det – i følge seertallene – absolut ikke påvirker TV forbruget.

Digital TV Research der har kigget på september 2020 og ud fra estimaterne der, fundet frem til at specielt Disney+ er årsagen til at det hele går lidt mere amok.

OK.

Totalt amok.

Forventningen er nemlig at Disney+ ender på noget der minder om 112 millioner ( nye ) kunder frem til engang i 2025, hvilket bringer denne størrelse op på 194 millioner betalende kunder.

Forbandet tæt på de estimerede 201 millioner kunder Netflix har idag.

Netflix forventes i den forbindelse stadig at vokse, hvorfor det er forventningen at de i 2025 har omkring 274 millioner kunder, hvilket er voldsomt.

Læs også  100.000 kroner på højkant

Simon Murray, Principal Analyst at Digital TV Research, forklarer videre:

 -Much of Disney+ initial growth came from the US, mainly due to the attractive bundle of Disney+ with ESPN+ and Hulu. More recently, India’s Disney+ Hotstar subs count has rocketed due to its coverage of IPL cricket. The US and India will account for nearly half of Disney+’ subscriber base by 2025, slutter han.

I kroner og øre ( læs dollars ) er det en pænt heldig udvikling for streamerne.

Netflix forventes således at ende med at tjene 37 milliarder dollars i 2025, mens Disney+ “kun” forventes at tjene 13 milliarder dollars om året i 2025.

Igen.

Størrelsen er blot fra november 2019, så det var da vist det helt rigtige Disney fandt på.

Digital TV Research forventer i den forbindelse at der stadig kun vil findes “five global platforms” i 2025 og at alle “de små” streamere enten har drejet nøglen, eller blot omsætter så lidt at de end ikke er værd at tage med i dette estimerede regnestykke.