Deepfake er en del af The Crown

Folk der har fulgt serien “The Crown”, der er en serie som Netflix sender, har – måske – her i den nyeste sæson undret sig over at bestemte karrakterer er helt utroligt gode til det hele.

Det er de såmænd ikke.

Produktionen har i den nyeste sæson nemlig introduceret den såkaldte Deepfake teknik, hvor – typisk – ansigter skiftes ud i scener, der – af forskellige årsager – kræver andre skuespillere, eller – som det vist ikke er til fældet i “The Crown” i historiske sammenhænge, hvor original optagelser blandes med nye ansigter.

Igen.

Det eneste der er “officielt kendt” er at Framestore, der er selskabet bag en række ændrede scener i sæson 4 af The Crown har placeret skuespillerens ansigt på andre kroppe, i flere scener.

The Crown har brugt deep fake teknikken i flere scener i serien

Konkret skulle det være gået ud over Erin Doherty, der spiller Princess Anne i serien i en række scener, hvor hun er blevet erstattet med en atlet, der red en hest i stedet for skuespilleren.

Framestore der har været med som VFXer på serien siden den startede, vurderer i den forbindelse ikke at teknikken er blevet specielt meget mere udviklet.

Det handler mere om at serien her er vokset i budget, og pludselig har budget til sådanne tiltag.

Deputy head of 2D and the project’s 2D Supervisor Ollie Bersey forklarer:

Læs også  NEP UK viser vejen med ny SDI lyd tjekker

 -The conventional work that we’ve done for them, that kind of largely 2D based extension of sets, things like that, hasn’t really changed and the techniques used to execute them haven’t really changed. They’ve become more efficient and we’re doing them at a higher resolution. We’re certainly adopting new techniques for the crowd scenes and stuff like that. But they’re willing to take on stuff like the creature now and that is that is new ground for The Crown, starter han og fortsætter.

 -The deep fake isn’t suitable for everything, but it seemed to fit the bill. We had lots of images that we could feed into the machine learning computer. There was no shortage of reference of the faces we were replacing and the faces we wanted to regenerate, so it seemed the best approach. It’s quite an exciting new approach that we wanted to test, forklarer han videre.

 -When we first started looking at this, there were a number of limitations in resolution available, and these were kind of improving as we went along, fortsætter han.

 -There is no reason why this isn’t going to become a much bigger thing. We’re using it on on other projects, we’ve used it in commercials. It’s quick, and it’s successful. It’s going to be used and it’s an important part of the future. In The Crown, we did actually have to get in there with good old fashioned 2D comping and make further adjustments to the face because the performance of the stunt double wasn’t quite going to achieve the correct output, slutter han.

Læs også  Star Trek Discovery blev postet hjemme

Sæson 4 er i den forbindelse – åbenbart – ikke voldsom.

Der er bestilt VFX arbejde på 230 optagelserne der både inkluderer “digitale omgivelser” og “folkemængder”.

Framestore er allerede – så småt  – gået igang med sæson 5.

Her bliver det hele straks lidt mere hemmeligt.

Standish Millennas, Framestore’s VFX producer forklarer:

 -We know that on the client side they’re starting to talk about what they might need, starter han og fortsætter.

 -I think we’ve just been given a heads up, but we haven’t actually gone into anything in any kind of detail at all. We’ve only just finished season four, slutter han.

Uanset hvad er den næste sæson altså på vej.

Helt sikkert noget seriens fans glæder sig til.

Her en helt tilfældig scene med Princess Anne, da vi ikke kunne finde Deepfake scenen på YT. 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.