Sony viser vejen med FX6

Nu hvor Alister har været igennem og talt sig varm, om hvor herligt det nye FX6, der retteligt hedder ILME-FX6V er, er det vel på sin plads at tænke over hvad dette 40.985 kroner Ex. dyre kamera kan, i produktionen. ( vi er ikke 

Specs først.

Der er tale om et pænt lille Full-frame kamera, der koster og fylder netop så lidt at det – burde – friste dem der ellers går og overvejer et spejlløst hus.

Specielt nu, hvor FX6 endeligt er blevet til det FF hus, alle har gået og ventet på, til en bedre pris end FX9, der – pludselig – ikke ser ud til at kunne mere end et FX6.

når monitor er større en camcorderen

Kameraet kan naturligvis 4K i op til DCI, hvilket betyder at de 10,2 megapixel denne CMOS Exmor R er udstyret med, bliver brugt helt ud til kanten.

Der er – det er jo et Sony – support for op til 409.600ISO, hvilket ud over at være vandvittigt, burde kunne oversættes til at du begynder at få problemer ved 10.000 ISO.

Camcorderen er født med 15 blænderes DR, hvilket – igen – er i omegnen af et FX9, der nu heller ikke har sin S-Cinetone look profile alene mere.

Den finder du nu også i et FX6.

Konkret kan der optages internt i op til 4K 120p eller i op til 240p i 1080p.

Begge kvaliteter i op til 10 bit 422.

Vil du mere, er Sony blevet så gode venner at du kan optage eksternt i op til 16 bit lineær RAW, hvilket sker over 12G-SDI der giver båndbredde nok til 4K 60p i den højeste Apple Pro Res RAW, der – som tidigere – stadig ikke rigtigt eksistere i 16bit.

Læs også  Første Progressive TV station i EU

Et gæt er dog at det gør den nu, hvorfor et gæt er at det svarer til omkring 800Mbit/s, måske mere.

simpelt og enkelt med den originale søger

I forhold til de mange superlativer, der er fulgt med premieren, glæder Yann Salmon Legagneur, Director of Product Marketing, Digital Imaging, Sony Europe sig også

Han siger:

 -The new FX6 is the latest example of Sony’s drive to continuously push the boundaries of imaging technology based on the needs of our customers, starter han og fortsætter.

 -With the advancement of our Cinema Line, we are dedicated to enabling the extraordinary skills and talent of today’s content creators and cinematographers. The FX6 leverages technology from Sony’s industry-leading VENICE cinema camera and marries it with the best of Sony’s innovative Alpha mirrorless camera technology, slutter han.

Og det er der nok en del om.

I den ene ende kan der optages i en vildt høj kvalitet, forudsat at du også investere i en Atomos 7, der kan optage i Pro Res RAW i de såkaldte lineære 16bit, der ( cirka og med en masse forbehold ) svarer til “12bit ukomprimeret”, eller der kan optages internt i XAVC All Intra 422 i ned til HD i 10bit, hvilket – bevares – stadig er en høj kvalitet.

Pro Res RAW HQ er cirka 280Mbit/s så 12bit ukomprimeret er nok cirka 800Mbit/s

Det fylder bare ikke særligt meget, og er derfor til at arbejde med derhjemme også.

Læs også  Ny SmallHD monitor

Og skulle enkelte være i tvivl om hvad de betaler for, er det “power”, eller computer kraft.

Den nye BIONZ XR “hjerne” i denne camcorder, er omkring 4 gange så hurtig som den der sidder i et FS5 II, og er identisk med den der findes i et 7S III.

Denne “hjerne”, der er specielt heldig til autofokus og auto en hel masse andet, kommer nu til at passe på – op imod 50 E-mount objektiver, der netop er blevet udvidet med en til, nemlig den længe rygtede Sony FE C 16-35mm T/3.1 G, der – måske er en Cine version af deres eksisterende 16-35mm f2,8, eller som måske ikke er det.

Sikkert er det dog at der er tale om en “helt ny” optik, der nu både har servo ( der kan zoomes fra kamera ) og 3 ringe med 0,8 gear tænder, så nyheden kan bruges til film produktion.

De par billeder der har været fremme siden IBC2019, viser en knivskap. men pænt ordinær 16-35mm.

Igen.

Den nye 16-35mm Cine FF zoom tænkt til FX9 men lanceret med FX6

Nu hvor FX6 er blevet Full Frame ( den blev oprindeligt lanceret til FX9 ) ligner den lidt af et hit, kombineret med denne meget lille camcorder.

Som vi forstår det, er den nye FE C 16-35mm født med 2 XA elementer og 3 asfæriske elementer, hvilket – i følge Sony – burde give en både skarp og ret tegnende zoom.

Og jo, den fungerer naturligvis også med autofocus.

Læs også  Så kom Shinobi

Husk blot at front er 114mm og dermed nærmest større end et FX6.

Slutteligt.

Vil du gerne optage billederne fra dit nye FX6 i den højeste mulige kvalitet, er Atomos formodentligt din bedste ven.

Ganske som Sony annoncerer deres nye FE C 16-35mm, samtidig med FX6, er Atomos ude med nyheden om at det fra day 1 er muligt at optage i ProRes RAW fra et FX6 på en Shogun 7 i op til 4K DCI 60p.

Atomos er heller ikke så venlige at præcisere hvor heftige båndbredder vi taler om, og om de – tilbyder – eller er på vej med en slags “light” ProRes RAW som det opleves med Komodo, der – mest – er det kamera der minder om et FX6, nu hvor specs inkluderer full frame.

Atomos er til gengæld meget glade for at pointere at deres Shogun 7 optager i “16bit lineær RAW”, der – for en god ordens skyld – mere er i omegnen af 12bit ukomprimeret, end 16bit ukomprimeret.

Atomos support for Pro Res RAW er heftig efterhånden

Der er efterhånden omkring 20 camcordere der supporterer Atomos og ProRes RAW kombinationen, hvilket – næsten – er det samme som en industri standard, nu hvor Apple endelig har fået vind i sejlene med deres nye Pro Res format.

Herunder en invitation til et esee webinar den 19. november klokken 11, den officielle launch video.
Nederst en gennemgang af det nye FE C 16-35mm. ( på et FX6, hvor du kan se hvor lille kamera er/stor denne zoom er )