Sammen om det vigtige DR kigger tilbage

Nu er der som bekendt snart gået et helt år siden DR hoppede på en ny strategi, den såkaldte “Sammen om det vigtige” strategi.

Og nu hvor DR – åbenbart – befinder sig i et “…mediemarked i rivende forandring..” var og er det planen at “..DR vil bringe danskerne sammen om det vigtige..”.

Heldigvis er DR godt igang med at gøre netop dette, vurderer DR da strategien “Sammen om det vigtige” er vigtig og fordi denne giver “danskerne lyst til at vide mere om det vigtige”, herunder om “..vores demokrati, kultur og fællesskaber..”.

Børns vaner skal ændres så de vælger mere DR – synes DR

DR har sledes besluttet at hele “..tre ud af fire danskere skal opleve, at DR’s indhold giver værdi..”, hvilket formodentligt er klaret her det første år, da de sidste 25 procent af befolkningen nok ikke længere bruger DR.

Problemet er i følge DR at “..de internationale techgiganter har stadig stigende kontrol med indholdet..”, og at “”omfanget og tempoet” er vokset.

Derfor har DR udtænkt “Sammen om det vigtige”, der er en Etårs-strategi, der idag bliver gjort status over i denne publikation, her.

Her fremgår det blandet andet at mere end “syv ud af 10 danskere oplever, at DR’s indhold skaber værdi”, og at “langt størstedelen af befolkningen bruger DR’s nyhedstilbud hver uge”.

Læs også  DR storhitter hos de unge

Bedst af alt har “DR har stadig kontakt til de fleste børn og unge” ganske som “der er sket en vækst i brugen af DR’s digitale tilbud”.

Der kan dog ingen tvivl herske om – i følge DR – at “de udenlandske digitale aktørers indflydelse på det danske mediemarked er gennemgribende og vokser”.

heldigvis har DR en plan der er beskrevet i den omtalte skrivelse, “Sammen om det vigtige Etårs-status for DR’s strategi”, her.

En plan der – som mange har oplevet det – blandt andet bød på  “Fællessang – hver for sig”, hvor DR, kendte værter og alle der ville se og synge med, kunne synge sammen til deres TV.

DR supplererede ydermere med en opprioritering af nyhederne, da “behovet for troværdige nyheder og oplysning, steg”. 

DR sender mere dansk indhold end streamerne

Som eksempel kan dem der kiggede med, måske huske at der blev sendt op imod “seks gange så meget direkte tv på DR1”, som (?) tidligere.

Herunder en nyt “fast morgenformat”, samt “en række ekstra TV Aviser”, der blev suppleret med “Lægens Bord” og “Råd til Corona”, suppleret med “Ultra Nyt” s også børn kunne få nyheder på DR.

DRs strategi, med at få flere danskere til at bruge dansk indhold, er dog ikke bare noget, DR allerede har gjort.

Læs også  DRK lander TV2 dokumentar

Ambitionerne handler mere om hvad der sker i 2023.

Det er nemlig først her at DR håber på at 9 ud af 10 bruger DRs nyhedstilbud, mens 75 procent af befolkningen vurderer at DR skaber værdi for dem.

Planen er ydermere at få 9 ud af ti børn og unge under 25 år til at bruge DR hver uge.

Antallet idag er 88 procent, så ambitionerne handler altså om at vokse et par procent, i en tid hvor de der udenlandske konkurrenter åbenbart har taget ufine metoder i brug.

DR har dog modplaner, herunder en kommende serie om Leonora Christinas liv, samt historien Carmen Curlers, der er “en af 1960’ernes helt store danske succeser”.