FX9 næsten med på Mars Mission

Enkelte kan sikkert huske at Nasa i gamle dage tog en masse Hasselblad, og somme tider også lidt Arriflex med, når de skulle op til månen.

Sådan er det ikke mere.

Det er for tungt, og det der bliver sendt afsted er for småt.

Det forhindrede dog ikke De Forenede Arabiske Emirater/UAE, i at være på vej mod Mars.

Som du kan forestille dig det, en pænt stor begivenhed for  UAE, der endte med at kunne sende “deres” rumskib afsted på 50 års dagen for deres “forening af stater”, fra Tanegashima spaceport i Japan.

I bedste stil, var dog ikke der kongen og alle de andre kendte kiggede forbi.

Det er denne flere meter lange Satellit der skal i Orbit omkring Mars

De var derimod inde på The Mohammed Bin Rashid Space Centre/MBRSC, der var der hvor de styrede/holdt øje med ( transport ) raketten, der – forventes at placere Hope (The Hope Probe) i Orbit omkring Mars engang i februar næste år.

Og det var denne begivenhed media971 og Paul Mongey dækkede for BBC World News.

Paul Mongey, der plejer at optage på et F55, måtte i den forbindelse erkende at et FX9, er noget lettere at løbe rundt med ved et arrangement, der ydermere var kompliceret af Corona udfordringerne.

FX9eren er simpelthen lettere og hurtigere at arbejde med.

Et gæt er dog at planerne er at fortsætte med at optage på F55 når det handler om dokumentarfilm, der skulle være Paul Mongey’s speciale.

Læs også  Og der blev sendt på alle kanaler

Omvendt, var FX9’eren kommet ud, der i sommer, hvorfor Paul Mongey valgte at optage på et sådan til BBC, der både dækkede “Mars mission” i Japan og i UAE.

I dagene op til selve opsendelsen havde Paul Mongey så ellers været rundt og tale med EMM Project Director Omran Sharaf, samt optaget en bunke B-roll rundt omkring på MBRSC (The Mohammed Bin Rashid Space Centre), herunder i “The master control centre” samt rundt om en replika af “the Hope spacecraft”.

Det hele blev så ellers klippet sammen til selve dagen, der ydermere blev suppleret med selve pressemødet der blev sendt via SDI porten til en streaming encoder, der endte i BBCs New Broadcasting House i London via et 4G modem.

her raketten der tager Hope med til Mars

Paul Mongey, er i den forbindelse glad for at arbejde med et FX9.

Han siger:

 -With the FX9 I had a great camera to cover this unique story, starter han og fortsætter.

 -For me a really big benefit is the camera’s colour science. For news projects like this one I’ll shoot in S Cinetone. That lets me get beautifully rich images right out of the camera without needing to tweak things. It’s a major time saver when you can’t afford to miss news deadlines, slutter han og hentyder reelt til de mange reklamefilm han også går og fotograferer i 4K.

Læs også  #SwitchToStandard

Han fortsætter:

 -Even if the end product is HD, by default I’ll shoot everything on the FX9 in 4K. That gives me freedom in the edit to crop digitally if I haven’t had the time to reframe every single shot when I’m in a hurry, slutter han.

I forhold til hans arbejde med dolkumentarfilm, er kameraet også relevant, vurderer han videre:

 -This really is a fantastic camera. Alongside our broadcast projects we also produce high-end corporate work for clients like Emirates Airlines, Porsche and the British Council. For a recent commercial job I shot on the FX9 in 4K S-log, doing some very basic grading on the proxies that I shared with the client to show the look they were getting, slutter han.

Et gæt er at BBC er på vej med en feature, når The Hope Probe kommer i Orbit omkring Mars, da der ikke ser ud til at de brugte mange FX9 billeder fra The Mohammed Bin Rashid Space Centre, ud over live transmissionen fra pressemødet.

Her 15 minutters pressemøde og lidt til, fra Paul Mongeys egen YT side