Corona har gjort en forskel i vanerne

Fremtiden for konventionelt TV er og bliver udfordret.

I hvert fald i følge en ny rapport fra størrelsen Capgemini, der konkret har kigget på “TV subscription” versus OTT/SVoD, der kan oversættes til “TV abonnement” versus streaming.

Og selv om at det ikke længere kan overraske, er vurderingen nu at “betalings TV operatører”, er på vej til, måske allerede i år, at blive overhalet af netop OTT eller SVoD.

Ellers bliver de det næste år.

Rapporten, der er en “månedlig” en af slagsen, der – ikke specielt konkret – kigger på alverdens markeder, har ingen problemer i forhold til spådomme, om “hvor dårligt” det ender med at gå for lineært betalings TV.

Capgemini rapporten er måske lidt generel men forbløffende godt researchet

Faktisk går rapporten så langt som til at mene at OTT, der er meget andet end SVoD, i en nær fremtid bliver den primære måde folk “ser (lineært) TV på”.

Og selv om at man let kunne forledes til at tro at det betyder at TV derfor er død, er dette langt fra tilfældet.

Det handler blot om at nytænke, og distribuere på måder, seerne ( kunderne ) er interesserede i.

Capgemini skriver i rapporten, der er “fra november”:

 -Media and entertainment companies of all shapes and sizes, regional and local, are looking for ways to establish their own OTT streaming services and searching for answers about how to survive and thrive in a fiercely aggressive market, og det er netop der der burde være fokus, i stedet for på det – kedelige – faktum at OTT er ved at overtage lineært TV.

Læs også  DR på vej med musikalsk sommer

I et år, som i år, er specielt eksplosionen af ( lokalt produceret ) “streaming” derfor interessant.

Her tænkes på den nu nærmest overvældende mængde af events der endte med at blive streamet, i stedet for at blive afholdt.

Selv koncerter endte på parkeringspladser, for på den måde at sørge for at ingen smittede hinanden, mod at der stadig blev afholdt “bil koncerter”   

PBS TV fulgte “efter” med deres versioner af sommerens festivaler, i form af musik TV, med kendte artister.

Tilbage hos Capgemini er vurderingen fortsat at der – indtil streamerne begynder at blive smarte – er et enkelt område hvor lineært TV løber hurtigst, og det er med sport.

Noget vi herhjemme oplever på TV2 Play, hvor sport, nu er en – kombineret – lineær og OTT/SVoD oplevelse, med TV2 SportX, hvilket både driver kunderne over på streaming platformen, samtidig med at de “gen-lærer” at se lineært indhold, der omvendt ( for en del af indholdets vedkommende ) kan opleves tidsforskudt senere.

Der er tale om en global rapport – der dog sagtens kan læses “lokalt”

Streamerne er omvendt blevet smarte.

Disney har som bekendt fjernet stort set alt indhold hos konkurrerende streamere hos broadcasterne, samt hovedparten af deres lineære TV kanaler.

Herunder Disney Channel, Disney XD, og Disney Junior kanalerne, der ikke længere findes som lineære kanaler, i blandt andet England.

Læs også  Telcoerne er de største streamere

Kanaler som Nat-Geo, Nat-Geo Wild og Fox, der her i landet hedder Xee, lever videre.

Samtidig er størrelser som Discovery også igang med at revidere deres tilgang til betalings TV markedet.

Her i landet, har de – som eksempel – misten hovedparten af deres kabel TV kunder, hvilket – flere – troede ville betyde at de bare lukkede og slukkede.

Nu viser det sig at de i stedet bruger det danske marked til at udvikle en europæisk, måske endda global streamtjeneste. (dPlay)

Tilbage på TV, vurderer Capgemini derfor at der er – mindt et – tiltag, der nu presser på.

High end drama – på lineært TV – bør ikke længere afbrydes af reklamer.

Ikke noget vi har set meget til på vores “primære” kanaler her i landet.

Omvendt, “breaker” både TV3s kanaler og Discovery’s deres TV serier og film, med den konsekvens at seerne ser ud til helt at have opgivet at se serier og film, hos disse udbydere.

Kunder der betaler op imod 1000 kroner om måneden for adgang til indhold i lineær form, er allerede og bliver snart – endnu mere – sure over afbrydelserne.

Så sure at de – ender med – at hoppe på en omgang Netflix, Amazon Prime Video eller Apple TV+, i stedet for afbrydelserne.

Læs også  Danmark fører på SVoD og BSVod

I hvert fald hvis sporten flytter derover.

Netop sporten, ser ud til at kunne noget, streamerne ikke kan.

Og det er så her landets kloge og kreative producenter kommer ind i billedet.

Der er jo ingen der forhindrer dem i at producere og distribuere sportsindhold der interesserer seere på andre platforme.

Et eksempel på dette er Sport Live der netop er blevet en del af Waoo, der nu sender deres produktioner af for eksempel Kvindeligaen i fodbold, Futsal, dansk amerikansk football, mountain bike, floorball og padel.

Capgemini rapporten forventer at OTT markedet over de næste par år, bliver en “rodebunke” af tjenester der kommer og går, i jagten på at udvikle “indhold” som kunderne efterspørger.

Noget der her i landet, for tiden, ses som podcast’s og såkaldt bogstreaming.

Som de skriver det:

 -The crowded market will see OTT players appear and disappear, depending on their popularity. Thus, aggregators need to be agile to quickly integrate and partner up with the right platforms. Choosing and adapting to partners will be a key differentiator for aggregators; however, it will be made difficult because OTT platforms have highly fluctuating content and brands, slutter Capgemini rapporten.

Læs videre her.