Streamerne har gyldne tider

TV2 Play, der er TV2s streaming platform, der supplerer med lineært indhold, kan se til bage på et år i Coronaen’s tegn, der har give størrelsen – om muligt – endnu mere medvind.

Play har således netop rundet 700.000 abonnementer, hvilket – som minimum – giver en omsætning på 411 millioner kroner om året. ( 49 kroner om måneden “med reklamer”)

Mere realistisk, hvis hovedparten af kunderne køber andre end den absolut billigste, 636 millioner kroner om året. ( 79 kroner om måneden “uden reklamer”)

Dermed er en endog særdeles stor del af TV2s omsætning nu abonnement, hvilket – bevares – fortsat gør TV2 til en virkelig sund forretning.

Men som omvendt må betyde at reklameomsætningen virkeligt er faldet gevaldigt, over de seneste par år.

Det er muligt at komme igang med TV2 Play for 49 kroner om måneden

Konflikten er omvendt at “danskernes tv-vaner er i opbrud”, som TV2 formulerer det, hvilket dækker over at “Tv-distributørerne – og dermed også TV 2 – mister husstande i disse år”, hvorfor det må formodes at være en positiv udvikling at TV2 i stedet for kommer ind i stuerne i form af TV2 Play, i stedet for via hovedkanalen.

Viceadministrerende direktør, Flemming Rasmussen siger:

 -Udviklingen på TV og streamingmarkedet betyder, at flere og flere danskere fravælger deres TV pakker og dermed også TV2. Hvis den udvikling fortsætter, og vi ikke tilpasser os de ændrede markedsvilkår, truer det TV2s fremtid som kommerciel public service-leverandør og ikke mindst TV2s gennemslagskraft, starter han og fortsætter.

Læs også  DRTV er nu bare tidsforskudt TV

 -Væksten og udbredelsen af TV2 Play er helt afgørende, for at vi kan fremtidssikre TV2, og derfor er TV2 Play vores hovedfokus i de kommende år, slutter han.

Salgsdirektør for TV2 Betalings TV supplerer:

 -Den flotte vækst er et resultat af den vækststrategi, vi har lagt for TV2 Play, og lige nu ser det ud til, at vi kommer op på knap 40 procents vækst i den samlede Play-omsætning (abonnement plus reklame) i 2020. Det giver os et meget stærkt udgangspunkt for den nye strategiperiode, vi snart går ind i, fortsætter Stig Møller Christensen.

 -Der er ingen tvivl om, at vores investeringer i kvalitetsindhold og sport sammen med stærke og vigtige partnerskaber har gjort TV2 Play til et meget attraktivt produkt, og det er det, vi nu ser resultaterne af, slutter han.

Netop sport, er indhold kunderne gerne vil betale for, vurderer Stig Møller Christensen videre:

Den store mængde nye kunder ser ud til at have gjort det nødvendigt at tilbyde 2 uger gratis

 -Kunderne har generelt taget rigtig godt imod muligheden for et større og bedre sportstilbud, og det har i høj grad været med til at drive væksten. Samtidig har vi etableret nye partnerskaber med blandt andet YouSee i deres “Bland Selv”-løsning, og det har også fået flere danskere ind på TV2 Play, slutter han.

I forhold til det flotte antal kunder er han også glad.

Læs også  Telestream lancerer ny Wirecast version

Han forklarer:

 -De 700.000 kunder er en milepæl i et rigtig flot 2020, hvor TV2 for alvor høstede frugterne af et målrettet arbejde med både produktudvikling, et styrket indholdstilbud samt strategiske partnerskaber. TV2 Play vokser langt hurtigere end markedet, og det momentum skal vi videreføre og accelerere i de kommende år, slutter han.

Smertebarnet, TV reklamerne har det – i den forbindelse – ikke helt så dårligt som man kunne være bange for.

Peter Olafsson, salgsdirektør for TV2 Reklamesalg, forklarer

 -TV2 Play’s vækst er afgørende for TV2s reklameforretning, hvor udbredelsen jo er en forudsætning for, at vi fortsat kan levere en høj dækning til TV2s annoncører. Addressable TV har leveret en imponerende vækst i 2020, og vi oplever måned for måned en øget efterspørgsel på vores reklameprodukter på TV2 Play. Flere af vores annoncører investerer i de målrettede reklamer – enten som supplement til TV kampagnen eller som rene, digitale kampagner, starter han og fortsætter.

 -Addressable TV er fremtidens TV reklame, og vi udvider hele tiden annoncørernes muligheder for at målrette og databerige deres kampagner på TV2 Play. I løbet af 2021 skruer vi yderligere op for de digitale tilbud til kunderne med nye typer af databerigede reklameprodukter, hvor annoncørerne også i endnu højere grad kan bringe deres egne data i spil, slutter han.

Læs også  LaLiga byder på mere end bold