Norden streamer som aldrig før

De nyeste tal, for Norden ser ud til at vise at vi nu er oppe på 14 millioner abonnementer rundt om i den her kolde ende af verden.

En verden, hvor det – lige for tiden – er mørkt stort set hele tiden, hvilket – åbenbart også – påvirker lysten til at streame.

Tallet der kommer fra Mediavision, kan ydermere fortælle at der – de sidste 12 måneder – er kommer 3 millioner nye kunder, og lige så mange nye abonnementer.

Og selv om at det ikke – kun – er Disney+, kan der vist ingen tvivl herske om at en god del af nye aftaler, er blevet indgået med netop denne streamer, selv om at Disney kun har været på markedet i kort tid.

De 14 millioner er i den forbindelse en stramning, da der reelt kun er 13,6 millioner abonnementer, fordelt på de Nordiske lande.

En af de globale streamere der (slet) ikke fanger markedet er Apple

Omvendt er det nu så mange, at dem der streamer nu må formodes at have 2-3 SVoD abonnementer i husstanden, i følge Mediavision.

Netflix skulle i samme omgang også være gået frem.

Vurderingen er således at det “kun” er 1,2 millioner husstande i området der har investeret i Disney.

Det er “bare” 10 procent af husstandende, hvilket – ikke engang – gør Disney+ til top 3.

Læs også  Pænt mange PromaxBDA vindere

Omvendt må man sige at det er gået lynhurtigt.

Sådan at komme ind i varmen til Netflix, Viaplay, HBO Nordic og C More.

Dermed er det pænt interessant at tænke over hvilke andre tjenester der er vokset med – sammenlagt – 1,5 millioner nye kunder, de sidste 12 måneder.

Og her spiller de såkaldte “nationale tjenester” ind.

I Norge er TV2 Sumo, således den største streamer, mens TV2 Play ( der netop er rundet 700K kunder ) er den største her i landet.

Begge er vokset de sidste 12 måneder.

Viaplay er størst blandt de internordiske streamere, hvilket omvendt hænger sammen med at denne tjeneste er til at finde i alle landene.

Totalt er der omkring 5,6 millioner husstande, der køber adgang til de nordiske streamingtjenester. ( inkluderende de nationale )

Pænt godt gået i forhold til at der er 14 millioner streamkunder totalt.

I den forbindelse vurderer Mediavision at de Nordiske husstande, der fortsat blot bruger omkring 150 kroner om måneden på omkring 2,1 tjenester i snit, er parate til at investere i flere tjenester.

Udgifterne de sidste 12 måneder er nemlig blot steget med cirka 10 procent, hvilket – mere eller mindre – er hvad udgifterne til kabel TV stiger med om året.

Mediavisions tal baserer sig på svar fra 6700 personer i alderen 15 til 74 år, der bor over alt i Norden, hvilket dermed ( formodentligt ) ikke er nok til at tallene er absolut retvisende.

Læs også  Netflix taber pusten

Igen.

Markedet bliver spurgt hver 6. måned, så helt forkert er tallene nok heller ikke.

Vi har lige fundet et par promoer for Apple TV+ da der intet er galt med indholdet.