Piger og medievanerne

Aller er for 4. gang ude med deres “All About Teens”, der nu er nået til 2020 versionen.

Og selv om at det ikke kan overraske, er den som altid fuld af “de nyeste indsigter om de danske teenagepigers liv, medie- og forbrugsvaner”.

Og i flere sammenhænge overraskelser.

Som eksempel er “klimabevidstheden blandt teenagepiger” nu ikke længere helt så hot som året før.

Det er ikke et spørgsmål at bruge YT, det er hvad YT bruges til

Omvendt går de unge stadig pænt meget op i “Vi Unge” ( publikationen ) så Aller er stadig glade.

De unge går dog – fortsat – op i klimaet.

Bare ikke helt så meget som før.

Detaljer som identitet og kvindesyn fylder omvendt mere og mere.

Anne Eskerod, Insights Manager i Aller Media, forklarer:

 -Klimaet er fortsat på agendaen, men de unge er ikke så opmærksomme på det, som da vi foretog undersøgelsen sidste år, starter hun og fortsætter.

 -I år fortæller 43 procent, at de interesserer sig for klima og miljø. I 2019 var tallet på 65 procent. Og det må betragtes som et bemærkelsesværdigt og markant fald, der faktisk gør sig gældende på tværs af hele målgruppen, fortsætter hun.

FlowTV i 2020 for teenagere

 -For eksempel spiller identitetsmarkører og kropspositivisme nu mere end noget andet en central rolle for teenagepigerne. De prøver forskellige identiteter af – helt konkret ved at slette Instagram-profiler og oprette nye – men også mere abstrakt ved at eksperimentere med udseende og holdninger, slutter hun.

Læs også  Bundesliga nu også i UHD

I den forbindelse er det smart at kigge på ungdommens medievaner, hvis man – i følge Anne Eskerod – skal have en mulighed for at kunne forstå aldersgruppen.

All About Teens studiet har naturligvis også spurgt ind til medievanerne.

Og selv om at det måske heller ikke kan overraske, mener de unge ikke selv at de har nogle.

Telefonen er altid fremme og parat

De er medievaner, og lever ikke “adskilt” eller “afkoblet” fra disse.

Deres liv er en stor “medievane”.

Dem der interesserer sig for de unge og deres vaner – både nutidige og fremtidige – kan glæde sig over Allers 796 kvantitative interviews, der er suppleret med 9 dybdeinterviews blandt piger i alderen 12-17 år i rapporten, All About Teens, der kan hentes her.