Danmark fører på SVoD og BSVod

Det kan godt være at der fortsat findes både broadcastere og politikere der insisterer på at alle skal have adgang til og betale for PBS TV.

Et tilbud mange – bevares – stadig “bruger”.

Detaljen ser bare ud til at være – i følge Mediavision – at vi her i landet, er på den absolutte forkant, med netop forbruget af SVoD suppleret med at stadig flere ser stadig mindre flow TV.

Mediavision vurderer i den forbindelse at netop Danmark er absolut i front, i forhold til skiftet – væk – fra konventionelt TV, og over til SVoD.

Samtidig daler det konkrete tidsforbrug samt antallet af kunder til for eksempel kabel TV, der nu snart hvert år taber 100 – 200.000 kunder, hvilket igen påvirker seertallene og antal sete minutter.

Igen et område vi er “foran” på, i forhold til resten af Norden, i følge Mediavision.

400.000 husstande køber ikke længere adgang til kommercielle TV kanaler, kun SVoD

Den såkaldte YOY eller year over year udvikling i forhold til tidsforbrug foran skærmen er således her i landet på -7 procent, hvilket i Sverige og i Norge er på fra -2 procent til +3 procent.

Udviklingen her, er ydermere speciel, da det kun er her i landet at TV forbruget falder – målt på – alle aldersgrupper.

En ikke ny trend, der – i begrænset omfang – er blevet mindre under Corona, men som – det til trods – stadig er pænt udbredt i Danmark, målt i forhold til resten af Norden.

Læs også  +en million husstande skal til at leve uden Discovery

Slutteligt er Danmark den nation i området, der tidligt og mest har taget streaming til sig.

Konkret forstået som SVoD, der ikke supplerer, men erstatter konventionelt TV.

En udvikling der – måske og stadig i følge Mediavision – fik ekstra fart på, efter at You See og Discovery blev “uvenner”.

Mediavisions vurderer således i deres “Fall 2020 analyse” ( som vi gætter at det er muligt at investere i ) at op imod 20 procent af husstandende her i landet ikke længere har adgang til TV, og derfor – udelukkende – ser SVoD.

Dette forstået sådan at 20 procent af landets husstande ikke betaler for en eneste betalings kanal, hvilket jo inkluderer alt andet end DR.

Udviklingen med BSVoD, der også kendes som “buy-through SVoD”, hvor kunder hos kabel TV udbydere bliver tilbudt at købe adgang til SVoD tjenester som Netflix, er – selv om at man skulle tro at den kom sent til landet – faktisk langt mere udviklet i Danmark, end i resten af Norden.

Og det var rent faktisk TDC, der var de første til at tilbyde sådanne services via brands som You See og Telmore.

Ikke overraskende er Danmark det nordiske land hvor Netflix YOY (Q3 20 vs Q3 19) vokser mest.

Selv om at Netflix – generelt – ikke oplyser deres seertal, oplyser de andre tal.

Læs også  RTL Group vil også

Herunder YOY vækst, der i Danmark var 20 procent på et enkelt år, selv om at der er kommet en flere konkurrenter på markedet.

Norge har tidligere været det land – i Norden – hvor Netflix er vokset mest.

Ikke mere.

Her fører vi også.

I forhold til at forblive kunder, fører Danmark også.

Specielt i forhold til de såkaldte multi-SVoD husholdninger.

Dette fordi sådanne typisk både køber ind via kabel TV operatører suppleret af direkte aftaler hos HBO, Disney eller andre, hvilket både betyder at der er mere “stacking” ( flere end en streamtjeneste ) i danske husstande end i resten af Norden, og at disse – som regel – ( eller oftere ) forbliver husstande, med “mange” eller “flere” streaming tjenester i huset ( der så bliver udskiftet når den ene eller den anden ikke længere passer ind i husstandens behov).