Leica ude med en lille ny

Er du til spejlløse kameraer, er der netop sluppet noget der hedder SL2-S, der med det lille S, betyder at Leica er ude med et nyt kamera der både kan bruges til at lave stilbilleder med, ganske som at det nu er “optimeret” til Cine arbejde også.

Som du har gættet det, er der tale om endnu et L-mount kamera, der – ikke overraskende –  kan udstyres med et Leitz PL til adapter, så du kan bruge dine elskede Summilux-C serie glas på nyheden.

Omvendt, findes der sikkert også andre L mount kameraer, der – for eksempel – kunne udstyres med L-PL adaptor, og efterfølgende udstyres med mere budget venligt glas som – for eksempel – Zeiss standard speed primes.

Igen.

Sande fanatikere der kun optager på Leica, har nu muligheden med det nye SL2-S, der for eksempel kunne udstyres med denne herlige Leitz 35 mm Summilux-C der blot koster 50.000 dollars, der forresten også var det glas Jason Momoa havde fået i hånden, sammen med et Red Komodo, der trængte til lidt kendis markedsføring. (OK det var en 40mm til andre 50.000 dollars)

Andre kan – som pointere – vælge at udstyre med kameraet med mere budget venligt glas, og så ellers nyde at dette 24,6 MP kamera er optimeret til netop video, modsat SL2, der er udstyret med en 47 MP sensor.

24 MP, ser i den forbindelse ud til at være heldigt i forhold til 4K, da et utal af andre producenter også levere spejlløse kameraer med sensorer i denne størrelse ( MPs).

Læs også  Ja den er til gamere

L-Mount Alliancen, der blev etableret på det netop – permanent – udsatte ( formodentligt lukket ) Photokina tilbage i september 2018, hvor Leica, Panasonic og Sigma udtænkte dette nye mount, der har en flange focal depth (FFD) på 20 mm ( sig hej til dine Leica M glas ) og et heftigt “hul” ind til sensor på 51,6 mm, hvilket – på sigt – giver plads til voldsomt meget større objektiver, der – for eksempel – kunne blive en serie T1,2 eller hurtigere glas.

De er dog ikke opfundet endnu, så indtil da må du nøjes med Summilux-C eller andet.

Motivationen bag den halv så pixeltunge SL2-S, forklares i den forbindelse af Leica Supervisory Board Chairman Dr. Andreas Kaufmann, der siger:

 -As you know, a 47 Megapixel sensor shooting video creates a lot of data and generates a lot of heat. The SL2-S camera’s 24 MP sensor provides much elevated video capabilities with a lot less noise in the image, starter han og fortsætter.

 -When you’re shooting a major motion picture with a big setup, you probably are on a dolly with big batteries and size doesn’t matter. But for the expanding market of users doing independent productions or shooting stills and video together, the decision is always to go small, go simple. I see a lot of those smaller cameras on fashion shoots, documentaries, corporate videos and commercials. That is because they create great pictures. I would say this new SL2-S is an especially good test case for people who shoot both stills and video. Our friends at Ernst Leitz Cine will simultaneously will launch “Henri”, which suddenly elevates the SL2-S as a serious tool, even for cinema, slutter han.

Læs også  JVC Roadshow i næste uge

Henri er i den forbindelse ret smart.

Forestil dig at du optager en spillefilm eller en serie på PL mount glas, og i den forbindelse har brug for en “directors viefinder” (der for eksempel også kan bruges til at lave alle filmens stills på, red. )

Det er netop det henri er, Nemlig en slags “directors viefinder”, der blot mangler et ( SL2-S, ( eller alt andet ) og en Summilux-C serie, ( eller alt andet ) glas, hvorefter du har den perfekte kombination af en “directors viefinder” og produktionens still kamera, der sikkert også laver fine stills.

Dr. Andreas Kaufmann fortsætter:

 -I still remember a meeting with David Fincher a few years ago on the set of “Gone Girl”. He said, “I would like to have on set one person with a camera and me with an iPad because I want to have small setups. It will take a bit, because we still have these huge engines with all the stuff around, but down the road, I think it would be possible a few years from now”, slutter han.

Specs på Leica SL2-S (Type 2998) 

Sensor CMOS sensor, Full Frame 6072 x 4056 pixels – med mulighed for APS-C crop til 3984 x 2656 pixels, hvilket må siges at være 4K

Lysfølsomhed/Pixel pitch: 5.94 μm   ( Sony A7 serien har et Pixel pitch på 5.93 μm ( i deres 24MP modeller )

5 axis Body Image Stabilization, cirka 5,5 blænde stop.

Intet low-pass filter.

Pogo pins til L bayonet glas, så metadata gemmes i billederne.

Still format DNG raw eller JPG.

Læs også  RT Software Ltd med i GVTA

ISO 50 til 100.000

Cine: 

MP4: H.264/MPEG-4 AVC 

MOV: H.264/MPEG-4 AVC 

Internt optages video i op til 10 bit – eksternt i op til 10 bit via HDMI.

Color space: 

Rec. 709 /Rec. 2020 (HLG / L-Log). 

Cine gamma: Rec. 709, L-Log Rec. 2020, HLG Rec. 2020

Formater – video:

Full Frame – C4K (17:9) 4096 x 2160 (DCI) (Ned samplet fra 6000 x 3168) ( de forklarer ikke hvordan )

Full Frame – 4K (16:9) 3840 x 2160 (UHD) (Ned samplet fra 6000 x 3168) ( de forklarer ikke hvordan )

Full Frame – Full HD (16:9) 1920 x 1080 (Ned samplet fra 6000 x 3168) ( de forklarer ikke hvordan )

Super35 – C4K (17:9) 4096 x 2160 (DCI) (Ned samplet fra 4128 x 2176) ( de forklarer stadig ikke hvordan )

Super35 – 4K (16:9) 3840 x 2160 (UHD) (Ned samplet fra 3984 x 2240) ( de forklarer ikke hvordan )

Super35 – Full HD  (16:9) 1920 x 1080 (Ned samplet fra 3984 x 2240) ( de forklarer ikke hvordan )

10-bit internt optaget i ( op til ) ALL-I, 400 Mbit/s

2 UHS-II SD slots.

EVF: 5.76 MP der kan håndtere op til 120 fps.

Det er (?) muligt at optage ( eller se ) i et 4:3 aspect ratio, der sjovt nok kan bliver spændende hvis kameraet udstyres med 2X anamorfisk glas.

Pris:

4500 Euro, hvilket er “billigt” i forhold til SL2 der stadig er prissat til 6000 Euro.  ( set til 34.900, vist nok med moms )

Her lidt promoer for nyheden.

Leica SL2-S – Two worlds. One choice. from Leica Camera on Vimeo.

Two worlds. One choice. – The Leica SL2-S from Leica Camera on Vimeo.