Kæmpe serie blev til i DaVinci Resolve

Hver gang der kommer en ny opdatering af DaVinci Resolve, går det meste af verden amok.

Interessant nok, er der bare ikke rigtigt nogen der taler om hvad der bliver klippet færdigt i softwaren.

Altså bortset fra NRK, der netop har sluttet deres arbejde på “Atlantic Crossing”, der ser ud til at være en norsk – men engelsk sproget – historien om endnu en dronning ( eller royal ) der bare “vil have sit liv tilbage” ( det siger hun nederst i promoen.

Et gæt er at det sikkert er en historisk korrekt historie om netop dette.

Sikkert er det dog at alle 8 episoder, der – garanteret – mindst er en time lang hver, er graded i DaVinci Resolve af Nordisk Film Shortcut Oslo, af senior colorist, Dylan R. Hopkin.

Dermed er Blackmagic Design altså – stadig – ikke helt derhenne hvor de kan blære sig med at der bliver “klippet” i Resolve.

Men graded, det bliver der.

Blandt de mange internationalt kendte spillere i denne serie finder den interesserede Sofia Helin, fra blandt andet”Broen” og “Arn”, Kyle MacLachlan, fra “Twin Peaks” og “Sex in the City”, samt Tobias Santelmann “Exit”, “The Last Kingdom”.

Og nu hvor det hele handler om “den sande historie” om Prinsesse Märtha, der kæmpede for hendes land og ægteskab under WW2, har du gættet det.

Læs også  Kronprinsparrets uddeler priser på DR1

Det er meget dramatisk, og mega romantisk.

Dylan R. Hopkin forklarer valget af DaVinci Resolve:

 -I was fortunate enough to be involved from the very first camera and lens tests back in October 2018, starter han og fortsætter.

 -It was great fun getting to know the project and the core creative team at such an early stage. During the shoot I did multiple test grades and other consultation work to clarify any questions that the production had during the shoot, slutter han.

Planen var at skabe et “painterly aesthetic” look, der “accentuated the cinematography” og som “represented how viewers would perceive the characters, costumes, production design and historical locations, in real life”. ( svært at “oversætte” uden bias )

Han fortsætter, lidt mere specifikt:

 -I created a custom contrast curve in DaVinci Resolve that gave a soft highlight rolloff, a touch of lower gamma fill light to achieve more details in the shadows and a near black response. There was also a slight amount of cyan in the shadows to create more color separation, slutter han.

Blandt de mange udfordringer er at “Atlantic Crossing” foregår i en række lande, konkret Norge, Sverige, Finland, i England og i USA, hvor lys jo er forskelligt.

Igen ikke et problem i DaVinci Resolve, forklarer senior coloristen videre:

Læs også  Alle kender CineFade - nu med Pol

 -We added subtle differences to each of the regions, starter han og fortsætter.

 -Be it the dark colder hues of war torn Oslo and London, or the more saturated high key feeling of hopefulness in Washington D.C, slutter han.

Blandt de mange indbyggede features i softwaren, var Hopkin specielt glad for “The Face Refinement OpenFX plugin”.

Han forklarer:

 -The fashion of the day in the 1940s featured plenty of hats, and the hat brims frequently shadowed the actor’s eyes. In addition to tracking power windows for some face illumination, I used the Face Refinement’s Eye Light feature to subtly brighten the eyes, slutter han.

Produktionen er graded som en Rec.709 standard produktion og endte med at blive “leveret i 1080p25, SDR.

Sådan er den naturligvis ikke optaget, forklarer han:

 -I used Resolve’s built in Gamut Mapping OpenFX to tame out of gamut colors, and the GPU accelerated video scopes to keep an eye on the video levels, slutter han.

Serien bliver i øjeblikket sendt på NRK, og kommer til USA som et “PBS Masterpiece”, på netop PBS Masterpiece, der er en PBS broadcaster i USA.

Her Promoen.