Live TV via rygsæk amok i 2020

Blandt de to – store – leverandører her i landet, der sørger for at alverdens reportere kan “gå live” er LiveU, der netop har sluppet deres “2020 State of Live” rapport, der kigger på hvordan markedet for Live IP Broadcasting til kontribution og almindelig “distribution” sådan går og har det.

Og selv om at det ikke kan undre, er det gået amok i 2020.

Der har ganske enkelt været så mange arrangementer “folk” ikke har kunne besøge, hvorfor det hele – i stedet – er blevet streamet.

I konkrete tal, er mængden af LiveU data der er blevet flyttet over alt fra 4G til 5G, vokset med 100 procent, hvilket – måske – ikke lyder af meget.

Broadcaster med aftalerne på plads kan “bare” hente nyhederne i LiveU Matrix

LiveU er dog allerede pænt vilde, så når deres “Matrix forbrug” er vokset til det dobbelte, er det altså det meste af Internet der lige er blevet brugt en gang til.

Rygsæks producenten forklarer selv udviklingen med COVID-19 der har påvirket måden der produceres “live” -nyheder, sport og ganske meget andet, der i stedet for at blive – som eksempel – produceret på store OB vogne, er blevet flyttet ned i den alle-steds-nærværende rygsæk, der har “sørget for” at den væsentligt mindre produktion i stedet for en OB vogn, havde et studie hjemme “på jobbet”, der ente supplerede live oplægget, eller som blot sendte det videre.

Læs også  LiveU og Grass Valley End-to-End løsning

Ganske specielt er det dog ikke kun mængden af “live’s” der er vokset.

Det er også forbruget af “content sharing over IP”, hvilket – burde kunne oversættes til – at broadcastere idag sender ligeså meget “data” ( der sagtens kan være video ) via LiveU, som egentlige “Live’s”, hvor en journalist står foran en lukket dør og fortæller at der sker noget bag denne.

Lidt highlights

100 procent vækst af LiveU Matrix IP, der stadig er en cloud baseret management og distribution platform, der virker overalt på kloden.

Kunder der bruger denne tjeneste har på 12 måneder fordoblet deres brug af tjenesten, der både kan bruges til at “poole live indhold” eller klippe fra og lidt til.

IP ( data og video ) distribution fra en rygsæk ser ud til at være gået amok i 2020

Tilbage i sommeren 2020 “sendte” omkring 1000 kunder mere end 30.000 “live feeds” om måneden, distribueret lokalt, nationalt og globalt.

Det amerikanske valg viste at amerikanske medier er parate til at tjene penge på “international content sharing” via LiveU Matrix, hvilket jo er en smart måde at få lidt gryn ind, samtidig med at Europa pludseligt er lige så opdateret som USA, helt uden at være der.

CBS leverede således nyheder til deres globale kunder og affilierede, helt op til egne og deres deadlines.

Samuel Wasserman, LiveU’s CEO and co-founder, er glad og siger:

Læs også  5G LiveU fra mobilen supplerer

 -Our IP-based technology is inherently suited for remote productions. With the ongoing pandemic and subsequent health, logistical, and budget concerns, our cellular-based portable units have enabled live broadcasts to carry on from home and other locations. At the same time, the move to IP-based workflows has required producers to think differently about the way they create and share live content, starter han og fortsætter.

 -In the midst of the pandemic, our customers were able to rise above the challenges and deliver content that informed, engaged, and entertained viewers. As the market hopefully stabilizes with the availability of vaccines, we see the return of live sports and the use of live streaming, remote production, and IP contribution and distribution growing even more. We look forward to new opportunities and growth in 2021 with major events such as the US Presidential Inauguration and the Summer Games in Tokyo, slutter han.

Læs mere om LiveU Matrix her.