Netflix fører på tidsforbrug

Der er – som tidligere – næsten ingen der kan “røre” Netflix.

Det er ganske enkelt USAs ( og verdens ) mest populære tjeneste, som almindelige amerikanere bruger milliarder og atter milliarder af minutter på at se på. hver eneste dag.

Dette understreges bedst af “listen” fra Nielsen, der hver uge måler på hvilke serier der bliver set mest, og hvem der streamer serierne.

Som du har gættet det, har lineært TV – mildest talt – ingen chance her.

Et eksempel er “Lucifer”, hvis nyeste sæson er ved at være en ældre ting.

Den serie bruger Netflix kunderne 7.64 milliarder minutter på at se.

De vilde tal, og det faktum at der vitterligt er mange serier at se hos Netflix, har – siden Nielsen startede med at måle sete minutter i sensommeren – betydet at Netflix er – næsten – urørlig.

Netflix sidder således på 93 procent af top ti ( ugentlige ) placeringerne siden den 3. august i år.

Detaljen er bare at Amazon Prime er ved at bide sig fast, ganske som Disney+ og Hulu er på vej ind på listen. ( der måles kun på hele sæsoner ) 

De fleste Disney+ og Hulu serier er dog ikke nået længere end til at de optræder på “top 150” listen, da listen her jo udelukkende beskæftiger sig med volumen.

Læs også  Grass Valley glade OB vogne behøves ikke at blive bange

Omvendt er det nu “kun” 139 Netflix serier, på den liste.

En udvikling, der få må formodes at fortsætte, blandet andet fordi stadig flere konkurrenter, fjerner “deres” serier fra Netflix, der derfor må til at producere mere selv.

Et eksempel på dette er “Friends”, der lander på HBO Nordic fra årsskiftet, ganske som “The Office” der skal “tilbage til” NBCUniversal’s Peacock, der sikkert også trækker andre ældre og alle fremtidige serier tilbage over på deres egen tjeneste.

Igen.

Der går nok pænt lang tid før Netflix behøves at “være bange” for at kunderne smutter.

Det begynder bare at blive svært at få lov til at købe arkiv materiale som “Grey’s Anatomy”, “Criminal Minds” eller “Schitt’s Creek”, der alle er store hits hos Netflix, men som ejerne hellere vil til at sende selv ( som  arkiv serier ).

Hollywood Reporter har kigget på de mange tal, og kan – i den forbindelse – konstatere at den nu kendte “binge model”, hvor alle episoder slippes i samme omgang er – begyndt – at knirke.

Målt over 15 uger, kan avisen konstatere at – selv om at Netflix stadig dominerer – er det ikke længere nok at slippe “hele sæsonen” og så håbe på at kunderne ser den.

Læs også  HBO tog de fleste Emmyer

Noget tyder på at seernes “hukommelse” nu er nede på 3 uger, hvilket betyder at de ganske enkelt ikke længere ser de episoder de “ikke nåede”, uanset om hele serier ligger og venter på dem, fra den dag den er ude.

Et billede på dette er “The Umbrella Academy”, hvis første sæson endte med at koste kunderne 3 milliarder minutter. ( i august )

Sæson 2, nåede end ikke top ti, da den kom i september.

Den eneste serier, der – åbenbart – kan konkurrere med Netflix’s totale dominans er Amazons “The Boys”, der – mere eller mindre – gik ind og tog den placering “The Umbrella Academy” havde.

Og det der er specielt ved denne series sæson 2, er at den “kun” tabte 38 procent af “sete minutter” hvilket – åbenbart – et meget lille tab af “seere”.

Dette kombineret med at den så fandt flere eller nye seere op imod sæsonens afslutning viser hvordan en populær serie, kan vokse selv om at konkurrencen er hård.

“The Umbrella Academy” kan sog stadig notere sig at den – totalt set – var mere populær, end “The Boys” nogen sinde har været ( 6.67 milliarder minutter vs 4.8 milliarder minutter).